Ny SUV fra Renault

Efterfølgeren til Renault Kadjar hedder Austral.

Den nye Renault Austral er en SUV i C – segmentet. De tørre tal siger, at den er 4.51 meter lang, har en akselafstand på 2,67 meter, er 1,83 meter bred og 1,61 meter høj. Den vejer fra 1373 kilo og sluger 500 liter bagage og fem mennesker.

Den er bygget på den helt nye CMF-CD platform og fås i to versioner: En med traditionel træk på forhjulene, og så en version med multi-link bagaksel med 4CONTROL til firehjulet styring. Systemet betyder, at selv store biler drejer på en tallerken. Eller i Australs tilfælde, har en venderadius på blot 10,1 meter.

Som i den nye Megane

Har man set det nye interiør i Renault Megane E-Tech Electric, så har man også set det , som Austral er udstyret med. Cockpittet er bygget op omkring OpenR-skærmen, der kombinerer 12,3″ instrumentbrættets instrumentskærm med den 12″ lodrette multimedieskærm. Det nye 9,3″ Head Up Display, projiceret gennem forruden.

Der er mulighed for læder, træ og andre eksklusive materialer i kabinen, for Renault vil tilbyde luksus.

På bagsædet er der 27.4 cm knæplads, og med 35 liters opbevaringsplads er der god plads. De fleste versioner har et 2/3-1/3 split-foldende bagsæde, der også kan justeres individuelt via 16 cm lange skinner i bunden af bilen. Der er plads til 500 liters bagage, og lægger man sæderne ned, udvides dette til 1.525 liter.

Sikkerheden er også helt i top med hele 32 ADAS systemer, der kan inddeles i tre grupper. Kørsel, parkering og sikkerhed. Blandt sikkerhedssystemerne i Austral finder man en helt ny generation af 9,3″Head Up Display, Active Driver Assist, niveau 2 autonomi, der kombinerer Adaptive Cruise Control med ‘Stop &Go’, Lane Centering, GPS-data og kortlægning, så bilen kan tilpasse ruten efter behov. Der er 360° 3D-kamera; Automatiseret Park Assist; Blind Spot Warning og Lane Departure Warning, advarsel om tværgående trafik bagved og Matrix LED Vision smart belysning, samt passager safe exit.

Motorerne i Austral består blandt andet af den nyeste generation af E-Tech Hybrid motorer med 400V hybrid og op til 200 hk. Desuden er der to benzinmotorer på hhv. 130 HP 48V Mild Hybrid Advanced og en 140 HP / 160 HP 12V mild hybrid

I den nye Austral introduceres en helt ny E-Tech ‘fuld hybrid,” Den består af en 1,2 liters 3-cylindret turboladet benzinmotor parret med en elektrisk motor, og et 1,7 kWh lithium-ion 400V batteri. Det giver en kombineret effekt på op til 146 kW, eller 200 HP.

Som med den forrige generation af E-Tech hybridmotorer, starter bilen altid i fuld-elektrisk tilstand og har rigtig god brændstoføkonomi. (fra 4,6 L/100 km og 105 g CO2/km)

Mild Hybrid Advanced-motoren gør sin Renault debut i Austral og er et ægte alternativ til diesel. Den kombinerer den nyeste 1,2 liters 3-cylindret turboladet benzinmotor med et 48V lithium-ion batteri.

Den har en 130 hk motor og manuel gearkasse. Med forbrugstal på 5,3 L/100 km og 123 g CO2/km er det 20 % lavere, end for en tilsvarende ikke-hybrid forbrændingsmotor.

Udover de to andre motorer kommer der også en mild hybrid motor – også en 1,3 liters motor, men med fire cylindre. Motoren er udviklet i samarbejde med Daimler og har et 12V lithium-ion-batteri. Denne motor kan fås med enten 140 eller 160 HK med X-TRONIC automatgearkasse, eller som 140 hk version med manuel gearkasse. Også her er brændstoføkonomien i orden 160 hk 12V mild hybrid motoren har et drejningsmoment på 270 Nm til rådighed fra 1.800 og et blandet forbrug på 6,2 L/100 km.

Alpine version for første gang

Selvom den ”almindelige” Austral er eksklusiv, vil det for første gang nogensinde på en Renault være muligt at få den i en eksklusiv og sportslig Esprit Alpine version – naturligvis hentet med inspiration fra Renault Groups flagskibsmærke, Alpine. Her får man blandt andet matte karosserifarver, specielle 20 tommer fælge, sorte tagrails. Indenfor er der blå syninger, alcantar, kulfiber, alupedaler og dørkarme med Alpine logo.

Renault Austral lanceres i slutningen af 2022 og forventes på det danske marked i begyndelsen af 2023. Oplysninger om priser og udstyrsvarianter til det danske marked er endnu ikke officielle.

Kategorier