TEST: Sidste udkald for Talisman

Renault Talisman tog titlen som Årets Firmabil i 2017. Men nu er den store stationcar på vej ud af markedet, selv om den egentlig gør det godt på vejen.

Testbilen er udstyret med den nyeste motor på 200 hk. Vi har fået den i en udgave med ’Intens’-udstyr og automatgear. En bil der er rettet mod firmabilfolket.

Når man ser på Renault Talisman, springer det i øjnene, at de franske designere har haft en heldig hånd. Den store stationcar er rigtig flot og det giver de første point på kontoen. LED-lygterne foran klæder bilen godt og selv om Talisman er en stor bil, så ser den på ingen måde klodset ud. Jeg synes den er ret smart.

I kabinen bliver man mødt med god plads og det er let at finde en siddestilling, der passer. I testbilen er der massagesæder. De er ikke så gode som sådan nogen kan være, men alligevel er det en lækker detalje. Om den er pengene værd ved jeg ikke. Pakken med massagesæde koster 38.900 kr. Der skal man have mere ondt i ryggen end jeg har, for at skrive den check.

Instrumenteringen viser, at Talisman har lidt år på bagen og der er da også et facelift på vej. Det skal du bare ikke glæde dig til, for Renault tager bilen ud af det danske program, når det kommer.

Men alting fungerer ganske fint og sidder nogenlunde der, hvor du forventer det. Betjeningen af Renaults info-taintmentsystem er bøvlet, synes jeg. Og en ting jeg ikke kan holde ud i Renault‘er er den lille ’klods’ der udgør ratbetjeningen af lydsystemet. Man kan ikke se den og skal føle sig frem og selv om jeg har kørt en del Renault-biler med den funktion, så har jeg ikke vænnet mig til den. Det er irriterende. Færdig.

Jeg kan godt lide talisman. Den er stor og flot og med de ovenstående irritationsmomenter af vejen, så er der fir bane til at tale om, hvordan den store stationcar kører. Den kører godt. Det er den korte version. Med den bomstærke 200 hk dieselmotor og automatisk gearkasse er der både kræfter og komfort til lange ture og overhalinger. Automatgearet gør livet lettere ved bykørsel, men jeg savner, at den adaptive fartpilot går hele vejen til 0 km/t i stedet for at koble ud ved 30 km/t. Det ville gøre køen på Hillerød-motorvejen mere tålelig.

Pladsen bag forsæderne er god. Talisman er en glimrende bil, for dem, der har brug for plads til bagage, børn og andre passagerer. Talisman kan også godt hive en trailer, men ikke den helt store. Talisman trækker 750 kg uden bremser og 1.800 kg med bremser. Godkendt, men ikke til entreprenøren.

Talisman synger på sidste vers i Danmark. Den faceliftede model kommer til sommer, men den kommer ikke til Danmark, så det er sidste udkald for den store Renault. Derfor er der også gode tilbud at hente ude hos forhandlerne og en veludstyret variant fås til konkurrencedygtige priser. Det er også nødvendigt når konkurrenterne er Volkswagen Passat, Ford Mondeo og Mercedes C-klasse.

DATA:
Renault Talisman 2.0 Blue DCI 160 INTENS EDC
Pris fra 421.900 kr.

  • Motor: 4 cylindret diesel
  • Ydelse: 200 HK
  • Gearkasse: 6-trins dobbeltkoblings-automatgearkasse
  • Km/l: 17,2 km/l (wlpt)
  • Tophastighed: 196 km/t
  • Køreklar vægt: 1.628 kg
  • Totalvægt: 1280 kg
  • Bagagerum, min.: 503 liter
  • Bagagevolume m/bagsædet nede: 1.681 liter
  • Anh. m/u bremser: – 1.800 kg/750 kg

Stor. Større. STØRST! Ford F650 er (nok) verdens vildeste pickup

About Author

Kategorier