Har kørt lovligt uden hænder på AutoBahn med 130 km/t på 30 km strækning

Biltest: Bidt Af Biler er taget til Fords europæiske hovedkontor på Henry Ford Strasse i Køln for at opleve Fords nyeste stunt på den elektriske bilmenu. I dag skal vi bag bilrattet i den elektriske Ford Mustang Mach-E, der har fået tilført ny innovativ teknologi.

Den nye teknologi kaldes Ford BlueCruise og giver dig muligheden for håndfri kørsel på det europæiske vejnet. Den nye teknologi er allerede godkendt i Tyskland, Storbritannien og Spanien. Inden længe følger flere europæiske markeder, heriblandt Danmark. Den nye teknologi forventes godkendt af de danske myndigheder her i Q1 2024.

Mine forventninger er store til dagens oplevelse. Især fordi at Bidt Af Biler er et af de første medier i verden, der skal opleve denne utraditionelle biltest. Denne gang skal vi ud på den tyske AutoBahn og køre 130 km/t på en distance på ca. 30 km uden at have hænderne på rattet. Ja, du læste rigtigt.

Morgendagens vilde oplevelse

Min første tanke er, at det her er totalt grænseoverskridende. Det er simpelthen uforsvarligt at sende mig, såvel fremtidens bilkøbere af en Ford Mustang Mach-E ud på sådan en køretur, hvor ens hænder ikke er på rattet.

…Men min nysgerrighed, positivitet og passion for biler får hurtigt mine negative tanker til at køre en tur i ”rabatten”. Min kommende opfattelse og oplevelse er nemlig en helt, helt, helt anden.

Ford er de første til at indføre den håndfri kørsel på det europæiske vejnet. Her er virkelig tale om endnu en positiv ting til min oversigt over fordele ved nutidens og morgendagens elektrificering fremfor fossilbilerne.

Ved introduktionen til elbiler var jeg f.eks. træt af at sidde og vente på at en elbil skulle oplade i 20 minutter – 1,5 timer på en lynlader. Men ladetiden er pludselig blevet mit ”andet frirum”, hvor jeg får et break i hverdagen, mulighed for at afstresse, samt jeg kan bruge min tid på at tjekke mails, gøre de opkald jeg ikke har nået, nyde en kaffe, læse en avis etc.

De fleste nye biler der sælges i dag, kommer med en eller anden form for selvkørende teknologi, såsom funktioner som adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent, såvel sikkerhedsfunktioner, der gør bilen i stand til selv at accelerere, bremse, holde afstand, holde vejbanen, såvel at undgå sammenstød. Disse biler er som regel i det, man kalder niveau 1 eller 2 inden for autonom kørsel.

Jeg vil kalde Ford BlueCruise håndfri kørsel indledningen til dét vi i fremtiden kommer til at opleve med autonom kørsel, hvor ”bilen” også er chaufføren, der får dig fra A til B. Med andre ord en soft og smooth overgang til noget, der for mange nok vil være angstprovokerende. Hvad enten man er til håndfri kørsel eller autonom kørsel. Begge dele er faktisk imponerende sikkert. For sikkerhed er noget der virkelig tages alvorligt i bilbranchen.

Med Ford BlueCruise håndfri kørsel er det stadig dig som er chauffør bag rattet og det er dig som har ansvaret for sikkerheden. Kørslen foregår i de blå zoner på motorvejsnettet og kørslen foregår uden hænder på rattet. Det er kun, når du ”skifter” vejbane, skal igennem en tunnel, vejarbejde eller snevejr, at du igen skal have hænderne på rattet.

Kørselsoplevelsen er unik, da du sjovt nok føler dig afslappet under kørslen, hvilket medfører at du bliver afstresset under din kørsel i din hverdag. Du kan se frem til, at det er muligt at få den nye teknologi “Ford BlueCruise” på et månedsabonnement til under 200 danske kroner, hvilket helt klart er anbefalelsesværdigt og pengene værd, hvis du er vant til at kører lange strækninger.

Bidt Af Biler fik i løbet af vores besøg i Köln en god snak med Pradeep Nold, System Engineer, Advanced Driver Assistance Systems hos Ford Europe. Efter vores køreoplevelse har vi modtaget nedenstående film, hvor Pradeep Nold og Torsten Wey Chief Engineer, Advanced Driver Assistance Systems hos Ford Europe tilsammen gennemgår det jeg bl.a. oplevede LIVE på den tyske AutoBahn.

På den tyske AutoBahn var der ikke plads til at tage en lang morfar med 130 km/t, da kameraerne der “taler” sammen med bilens skærm på instrumentbrættet reagerer ved at du lukker øjnene. Så det blev kun til verdens hurtigste powernap på ca. 6 sekunder. Men jeg oplevede, at køre en strækning på 30 km med 130 km uden hænderne på rattet. Det er sku’ da imponerende!

Se videoer:

About Author

Kategorier