Minibil får 400 km rækkevidde

Renault 5 er et ikon, og nu har Renault løftet lidt mere af sløret for, hvad vi kan forvente os af den franske minibil, der får verdenspremiere på den internationale biludstilling i Geneve. Op til 400 kilometers rækkevidde og en pris, der begynder på 25.000 Euro.

Det vælter ud med nyheder fra Renault lige for tiden. I forrige uge var det afsløringen af den kommende Twingo E-TECH, samt den elektriske version af Renault Master. Nu har Renault så løftet sløret for flere detaljer om den nye Renault 5.

Stort batteri og lang rækkevidde

Med sine blot 3.92 meter længde er den en ideel bybil, men det er ikke rækkevidden, der begrænser til bynær kørsel. Den kommer med et 52 kWh stort batteri, der giver en rækkevidde på 400 kilometer. Har man ikke brug for så lang rækkevidde, og er byen det primære sted man har brug for at transportere sig, vil den også kunne fås med 40 kWh batteri.

Bilen er bygget på AmpR Small platformen og her er der langt vægt på køreglæde, hvorfor R5 også får multi-link affjedring – normalt noget man ser på biler i en større klasse.

Pris på 25.000 Euro

Renault 5 er en teknologisk avanceret bil, og det er den første elektriske Renault, der er udstyret med V2G teknologi. En teknologi, der gør, at den både kan modtage og afgive strøm til strømnetværket.

Startprisen for Renault 5 kommer til at ligge omkring 25.000 Euro og den afsløres fysisk på Geneve Motorshow den 26. februar.

Men allerede nu er der lagt i kakkelovnen til en spektakulær lancering. Renaults franske reklamebureau sætter her tre måneder inden Geneve en stor reklamekampagne i gang. Navnet på kampagnen er R5VOLUTION IS BACK. Da originalen blev lanceret tilbage i 1972, var den i den grad en nyskabelse – og i 2024 får den så ny energi som en elbilbil, der er designet og produceret i Frankrig med hele Europa som legeplads.

Franske ikoner bag musikken

Kampagnen afslører de første ikoniske features på bilen – blandt andet 5 logoet som bliver muligt at få i fem fede farver: Gul, blå og grøn. Senere kommer der en TV-kampagne, hvis indhold ikke skal afsløres her – men det er ingen hemmelighed, at musiksiden består af ingen ringere end sangen “Instant Crush” af et andet fransk ikon. Nemlig elektropop duoen Daft Punk. Så bliver det ikke mere fransk, så bliver det ikke bedre.

About Author

Kategorier