De 5 mest populære biler i historien

En bil er for de fleste blot et transportmiddel, som fragter den pågældende person fra A til B. Her stilles der ikke store krav til udseende og ydeevne. Bilen skal helst bare være så billig og økonomisk i drift som mulig, men for visse personer forholder det sig noget anderledes. Her er biler en absolut lidenskab, som næsten kan være grænseløs. I denne artikel tager vi et kig på 5 af de absolut mest populære biler i historien. Disse vil utvivlsomt gøre bilelskere bløde i knæene, men mon ikke de også vil vække lidt opsigt hos selv den mindre interesserede del af befolkningen?

Aston Martin DB5 i filmen Casino Royale

Hvis man elsker online casino og spil på landbaserede casinoer, så er der en stor chance for, at man også elsker James Bond. James Bond-figuren er på sin helt egen måde blevet synonym med både casinospil og biler. Og i netop en James Bond-film går disse to ting op i en højere enhed. I Casino Royale fra 2006 med Daniel Craig, vinder James Bond en Aston Martin DB5 fra 1963 i et pokerspil mod en forbryder på Bahamas. De helt store James Bond-elskere vil også hurtigt spotte, at den selvsamme Aston Martin også blev kørt af James Bond i Goldfinger-filmen tilbage i 1964. På daværende tidspunkt var den smukke luksusbil næsten spritny på bilmarkedet.

Ford Model T – Da det hele begyndte

Når man taler om klassiske biler og køretøjer, der har markeret større skel i historien, så kommer vi ikke udenom selve forhistorien: Ford Model T. Den ikoniske bilfabrikant Henry Ford skabte på ingen måde verdens første bil, men med sin Model T revolutionerede han hele bilindustrien. Med en helt ny produktionsform gjorde han det muligt for mange flere almindelige borgere verden over at eje en bil. Produktionen var rødglødende fra 1908 til 1927, hvor T-modellerne blev spyttet ud i et tempo, som desværre ikke kan sammenlignes med den efterhånden kriseramte amerikanske bilproduktion af i dag. Men dengang var alt nyt og vildt, og Ford Model T var en kæmpe succes.

Jaguar E-type – Engelsk klasse og æstetik

Den engelske Jaguar har alle dage været et hit blandt bilentusiaster verden over. Flere forskellige ikoniske modeller er blevet produceret gennem tiden, men især en rager frem fra mængden, hvilket er Jaguar E-type. Bilen blev produceret mellem 1961 og 1974, og i alt 75.000 eksemplarer blev konstrueret. Denne luksus øse er indbegrebet af stilrent og ypperligt design krydret med vild motorkraft. En tidløs klassiker, der med sit slanke strømlinede design aldrig nogensinde vil gå af mode. Det er i hvert fald ikke sket i 50 år, og det kommer næppe til at ske nogensinde.

Folkevognen – Tysk design der erobrede verden

En berømt og populær bil behøver ikke nødvendigvis være en luksusbil. Det er den tyske Folkevogn, boblen, et levende eksempel på. Den blev oprindeligt kaldt Volkswagen Type 1, men fik hurtigt tilnavnet boblen grundet sit særprægede, afrundede design. Forhistorien er naturligvis omgærdet af en vis polemik, for det var netop Adolf Hitler, som beordrede bildesigner Ferdinand Porsche til at skabe en ‘bil for folket’.

Og det skulle vise sig at blive til mere end blot en bil for det tyske folk. Hele verden tog den til sig, og produktionen af netop denne model varede i op til 65 år. En unik bil og med en unik lille detalje: det var den første masseproducerede bil med motoren placeret bagi fremfor foran. En detalje, som har været genstand for en del sjov i flere komedier, eftersom stort set alle bilister i verden kun havde været vant til at have bagagerum bagi inden boblen dukkede op.

Ferrari F40

Ferrarien har været en del af stort set enhver bil-elskende dreng eller piges liv på et eller andet tidspunkt i historien. Man kan bare ikke sige biler uden at nævne Ferrari. Og man kan næsten heller ikke nævne Ferrari uden også at nævne modellen F40. For netop denne model har været genstand for adskillige ikoniske øjeblikke i moderne kultur. Den blev først skabt som en racerbil, men senere også produceret som en privatbil. Denne ofte røde model er blevet foreviget i især utallige Hollywood-film og vil for evigt markere en særlig tid i italiensk og global bilproduktion.

F40-modellen var faktisk den sidste model, som Ferrari-ejeren Enzo Ferrari nåede at godkende i sin lange stolte produktionshistorie.

About Author

Kategorier