Volkswagen er den første volumenproducent, der tilbyder ChatGPT som en standardfunktion

Spændende nyhed fra Volkswagen der netop har præsenteret de første biler med chatbotten ChatGPT på elektronikmessen CES i Las Vegas. Chatbotten er baseret på kunstig intelligens og er integreret i IDA-stemmeassistenten. I fremtiden vil kunderne have nem adgang til den konstant voksende kunstig intelligens-database i alle Volkswagen modeller, som er udstyret med IDA-stemmeassistenten, og de kan få indhold læst op under kørslen. Cerence Chat Pro fra teknologipartneren Cerence Inc. udgør grundlaget for den nye funktion, som byder på en unik intelligent, automobiltilpasset ChatGPT-integration. Volkswagen vil være den første volumenproducent, der tilbyder ChatGPT som en standardfunktion fra 2. kvartal i 2024 i mange af sine produktionsmodeller.

Den nye chatbot tilbydes i kombination med den nyeste generation af infotainmentsystemer i følgende modeller: ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, den helt nye Tiguan og den helt nye Passat samt i den nye Golf.

Ved hjælp af Cerence Chat Pro vil integrationen af ChatGPT i Volkswagen stemmeassistentens backend give kunderne en lang række nye muligheder, som rækker langt ud over den hidtidige stemmebetjening. Eksempelvis kan IDA-stemmeassistenten anvendes til at betjene infotainmentsystemet, navigation og aircondition eller til at besvare spørgsmål om almen viden. I fremtiden vil AI som led i teknologiens konstant voksende muligheder kunne levere ekstra informationer som svar på spørgsmål, der rækker ud over dette. Det kan være nyttigt på mange måder under en køretur: ekstra informationer under samtaler, afklaring af spørgsmål, interaktion på et intuitivt sprog, modtagelse af bilspecifikke informationer og meget mere – komplet håndfrit.

Der ændrer sig ikke noget for personen bag rattet. Det er ikke nødvendigt at oprette en ny konto, installere en ny app eller aktivere ChatGPT: Stemmeassistenten aktiveres ved at sige ”Hej IDA” eller ved at trykke på knappen på rattet. IDA prioriterer automatisk, om en bilfunktion skal aktiveres, om der skal søges efter en destination, eller om temperaturen skal indstilles. Hvis forespørgslen ikke kan besvares af Volkswagen systemet, bliver den videresendt i anonymiseret form til AI, og svaret kommer fra den velkendte Volkswagen stemme.

ChatGPT får ikke adgang til nogen form for oplysninger om bilen, og spørgsmål og svar slettes omgående for at sikre det højest mulige niveau af databeskyttelse. Funktionaliteten faciliteres af Cerence Chat Pro, som gør brug af en lang række kilder, herunder ChatGPT, for at gøre det muligt for IDA at komme med præcise og relevante svar på næsten alle tænkelige spørgsmål. Funktionen har også fokus på sikkerhed og nem integration med IDAs mange muligheder, så den er nem at bruge for bilernes førere.

”Volkswagen har altid demokratiseret teknologier og gjort dem tilgængelige for alle. Det er en integreret del af vores DNA. Derfor er vi nu den første volumenproducent til at gøre denne innovative teknologi til en standardfunktion i biler fra det kompakte segment og opad. Takket være den gnidningsfri integration af ChatGPT og det stærke samarbejde med vores partner Cerence tilfører vi førerne af vores biler ekstra værdi og direkte adgang til det AI-baserede søgeværktøj. Det understreger også den innovative styrke i vores nye produkter,” siger Kai Grünitz, som er Volkswagen mærkets øverste chef for teknisk udvikling.

”Vi er stolte over at bygge videre på vores ekspertise inden for automobilbranchen og vores langvarige partnerskab med Volkswagen for at kunne tilbyde deres kunder nye innovationer, som gør brug af generativ AI og omfattende sprogmodeller – selv efter at de har købt en bil,” siger Stefan Ortmanns, som er CEO hos Cerence. ”Med Cerence Chat Pro får VW en automobiltilpasset ChatGPT-integration, som byder på en enestående fleksibilitet, individualisering og nem udnyttelse, samtidig med at der er fokus på sikkerhed og anvendelighed for førerne. Når vi kigger ind i fremtiden, vil Volkswagen og Cerence i fællesskab udforske samarbejdet omkring skabelsen af en ny, large-language-model-based (LLM)-brugeroplevelse som grundlaget for Volkswagens næste generation af assistent i bilen.”

About Author

Kategorier