TEST: Volvo V60 T6 AWD Inscription er den helt rigtige stationcar

Volvo er kendt (og elsket) for sine herregårdsvogne og i den enorme foryngelseskur som det svensk/kinesiske mærke har været igennem siden introduktionen af XC 90 i 2014 er turen nu kommet til arketypen. V60 afløser V70, der  trækker tråde langt tilbage rent størrelsesmæssigt og lægger sig der, hvor en klassisk Volvo stationcar skal. Det er en stor bil med rigelig plads til fem, at stort bagagerummet er og med et klassisk klassisk, der alligevel smart og moderne, som resten af Volvo’s modeller i disse tider.

Lygterne er designet så man kommer til at tænke på Thors hammer.
Lygterne er designet så man kommer til at tænke på Thors hammer.

Ugens testbil er Volvo V60 T6 AWD Inscription. Det betyder, at det er en ualmindelig veludstyret, kraftigt motoriseret og ret dyrt eksemplar af V60, der holder på p-pladsen foran importøren. Udseendet er helt i tråd med de øvrige modeller i Volvo-kataloget og LED-forlygterne er designet, så de ligner Thors hammer, siger Volvo’s designere). Det ser godt ud og fronten er markant og fortæller forankørende, der kigger i spejlet, at her kommer en Volvo. Det er man ikke i tvivl om.

Jeg har fået nøglen udleveret og tager fat i døren, der selv låser op i samme sekund og sætter mig til rette i lædermøblerne bag rattet. Med fare for at gentage mig selv fra tidligere Volvo-prøvekørsler, så finder jeg mig virkelig godt til rette i den seneste generation af modeller. Det gælder også i V60, der i testbilen er udstyret med massage i lædersæderne og elektrisk indstilling i alle retninger, endda kan lændestøtten reguleres, ligesom sidestøtten i sæderne kan strammes til for de smalryggede og det modsatte for os andre. Det koster næsten 47.000 kroner for de funktioner, men når du på en varm dag på vej gennem Tyskland slår den kølige blæser i sædehynden til og får kølig luft til en svedig bagdel, så er du glad for det. Men det er mange penge.

Interiøret er moderne og meget elegant. Der er ægte træpaneler i afstemte dæmpede farver, der er plast i pianolakering og læder på sæder og sider og i det hele taget giver Volvo V60 en rigtig god fornemmelse.
Inden afgang parrer jeg telefon og det går helt uden gnidninger via den 9,3” store touchskærm i centrum af instrumentbrættet.

Startknappen sidder mellem sæderne og skal vrides. Så springer bilen i gang og som T6 i modelnavnet afslører er testbilen en kraftig én af slagsen. 310 hestekræfter og et moment på 400 nm. der allerede er tilstede fra 1.750 omdrejninger. Der er kræfter nok til at trække både herregårdsvognen og hestetraileren – også henover græsset, for T6’eren har træk på alle fire hjul. Det er af den type, der slår til efter behov, så ved almindelig kørsel er det forhjulene, der hiver Volvo’en fremad.

Komfortabel for det første

Gearkassen har 8-trin og den skifter upåklageligt. Blødt og komfortabelt i standardindstillingen. Vælger man Eco-mode er der meget lave omdrejninger før den skifter. Men momentet er der tidligt og V60 virker aldrig sløv og tung. I ’Dynamic’ skifter bilen karakter og bliver lidt mere omdrejningsvillig om end den store stationcar aldrig bliver en køremaskine på de snoede veje. Til gengæld er den en autobahn-cruiser i europæisk topklasse. Her hjælpe den adaptive cruise control, der fungerer helt ned til stilstand og langfart er ren luksus bag rattet.

Det er det også på passagersædet og bagi, hvor pladsen til børn er rigelig og pladsen til voksne rigtig god. Der er selvstændig klimazone, varme i bagsædet på bagsædet, og i testbilen endda et 220 V udtag. Hvis du nu skal lade din computer. De tre ting er en del af ’Lounge-pakken’ og koster den nette sum af 20.900 kr. Så er der i tilgift ekstra støjdæmpning af sideruderne. Luksus igen.

På vejen er den firehjulstrukne Volvo V60 en ren lækkerbisken. Ikke i svingene – det har jeg nævnt, men i det hele taget. Komfortabel. Lynhurtig uden at være brutal. Rig på plads og udstyr og praktisk som bare f*****. Og selv om trenden siger, at bilkøberne vil have SUV og crossover, så vil jeg til enhver tid vælge en klassisk stationcar i stedet for en af de højbenede.

Ikke en folke-Volvo, men en firma-Volvo

En ting stikker lidt i øjnene. Prisen. Den testede version koster over 1 million danske kroner. Det er meget for en familiebil og langt ude af rækkevidde for de fleste. Skal du have en V60 er det måske en mulighed at kigge på en af de mindre motorstærke varianter og se stort på det med træk på alle fire. Så kan du komme ned på en start pris på 511.000 kr, uden ekstraudstyr for en D4 og vil du have benzinmotor koster den billigste 617.980 kr. Når det er sagt, så ligger prisniveauet ikke uden for skiven i forhold til konkurrenterne os Audi, BMW og Mercedes, så har du lagt budget til den slags bil, så bliver du ikke skræmt af Volvo’s priser.

Volvo V60 er ikke en sporty bil. Den hælder til den bløde side. Om man kan lide det er en smagssag. Til hverdag er det efter min mening at foretrække og den samlede pakke som Volvo giver med V60 er et af de bedste bud på en stationcar i klassen for de store firmabiler.

Volvo V60 T6 AWD Inscription

  • Pris: Testbilen – inkl. alt udstyr 1.039.758 kr.
    Testbilen eks. Udstyr, men incl. lev.) kr. 793.000 kr.
    V60 fås fra  511.980 kr.
  • EU-miks: 13,2 km/l
  • CO2 udledning: 176 g/km
  • Motor: 2,0 R4, Ydelse: 310 hk.
    Moment: 400 nm.
  • Topfart: 250 km/t
    0-100 km/t: 5,8 sek.
  • Bagagerum: 529. l.
  • Vægt/last/påhæng: 1.844/416/1.600 kg

.

 

 

 

 

 

 

 

 

About Author

Kategorier