Skruer op for strømmen

Biltest: Vi skal ikke mange år tilbage, før Mercedes-Benz var et bilmærke, der mest havde salgssucces blandt taxa-vognmænd. Sådan er det ikke mere.

De seneste år har givet Mercedes massiv fremgang i Danmark. I 2020 blev det tyske premiumsmærke nummer syv på salgslisten. Året efter var Mercedes nummer 5, og i  2022 kunne det eksklusive bilmærke hente bronzemedaljen med et salg på 12.054 biler. I øvrigt mindre end 800 biler efter nummer to Toyota.

Der er flere årsager til den markante fremgang. Dels har Mercedes forladt tidligere tiders noget opskruede prispolitik. Dels har mærket udviklet en række meget vellykkede modeller. Herunder markedets eneste opladelige dieselbil, der takket et mikroskopisk forbrug (nominelt) har kunnet sælges til meget rimelig priser. Og nok så vigtigt har Mercedes-Benz i højere grad end andre premium-mærket satset helhjertet på elektriske biler.

De bærer alle betegnelsen EQ efterfulgt af et bogstav, der indikerer bilens størrelse. I skrivende stund er der otte EQ modeller til salg i Danmark med EQA som den mindste og billigste og SUV-udgaven af EQS som den største og dyreste. Blandt de nyeste EQ-modeller er EQE i sedan- og SUV-konfiguration.

Vi har testet førstnævnte i 350-udgave, og det har været en næsten udelt fornøjelse. Billig er den ikke, men med fremragende rækkevidde, sublime køreegenskaber, lynhurtig opladning og gennemført Mercedes finish fra yderst til inderst anser jeg den alligevel for et af de bedste elektriske tilbud for de, der kan afse trekvart million kroner til at blive eksklusivt og miljørigtigt kørende. Når det gælder elbiler lyder første spørgsmål som regel: Hvor lang er rækkevidden og hvor længe tager det at lade den op.

Her har EQE stærke svar på hånden. Rækkevidden er opgivet til 665 kilometer og det tager kun 35 minutter ved den rette højtydende stander at komme fra 10 til 80 pct. af fuld batteriopladning. Fra en hjemmelader med 11 kW tager det til gengæld hele natten og lidt til at fylde det 100 kWh store batteri op til randen.

Jeg snuppede en tur fra København til Vesterhavet i bilen og blev imponeret over, hvor tæt den er på at holde løfterne om rækkevidde i betragtning af det kolde vejr under turen.

Kabinen er konge

Der følger et års gratis strøm med bilen fra Ionity, der har meget kraftige ladere placeret mange steder i Danmark. Man sætter bare stikket fra laderen i bilen og går i gang med at lade uden at skulle bøvle med ladekort, kreditkort eller apps.

Under den kortvarige opladning kunne jeg komfortabelt  læne forsæderne tilbage og snuppe en  lur. EQE bygger på samme platform som storebror EQS. Derfor er der masser af plads i kabinen. Nærmest unødvendigt megen plads foran sæderne.

Men bilen er kortere end EQS-modellen, og det indre pladsorgie er gået ud over det udvendige bagagerum på kun 432 liter. Til sammenligning har storebror EQS næsten dobbelt så meget, og der er ingen ”hjælpepakke” i form af en stationcar-udgave. I stedet kan man fravælge sedan-udgaven med SUV-udgaven, der tilbyder fra 450 liter bagageplads.

Et andet ret svagt punkt er trækevnen. Den må højst slæbe en anhænger på 750 kg. Til sammenligning må en mindre Tesla Model 3 slæbe op til et ton. Tesla Model Y endda hele 1.600 kg. Til feriebrug  med en større campingvogn på slæb er EQE ikke egnet.

Og nu vi er ved de svage punkter kan jeg ikke lade være med at beklage mærkets politik med hensyn til garanti. Blot to år som foreskrevet i købeloven. Selv om tilliden til den fabelagtigt velkørende elbil er høj, vil det nok være en god idet at tilkøbe en service- og reparationsaftale.

Men alle disse forbehold blegner, når man kører i den ekstremt komfortable, lækre og lydsvage bil. Efter min mening er den mindst lige så komfortabel som storebror EQS og det siger ikke så lidt. Derfor får den fem stjerner ud af seks. Med bedre garantiforhold var det blevet seks ud af seks. Jeg er vild med den bil.

Mercedes-Benz EQE 350 kort:
Topfart: 210 km/t
0 til 100 km/t:  6,4 sekunder
Motorydelse: 292 hk
Moment: 565 Nm
Rækkevidde WLTP: 645 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh brutto
Vægt: 2.454 kg
Længde/bredde/højde: 495/191/150 cm

Stjerner fem ud af seks

For:
Rækkevidde
Komfort
Eksklusivitet

Mod:
Bagageplads
Garantiforhold
Anhængervægt


About Author

Kategorier