Fart er den største strømtyv

Strømforbruget er en overset egenskab. Der tales meget om elbilers rækkevidde, opladningshastighed og batteristørrelse. Mindre om deres faktiske forbrug af strøm. Mærkeligt nok. Strøm er en dyr vare. Især når man lader i det offentlige rum.

Desværre har forbrugerne svært at finde eksakte værdier. Strømforbruget varierer enormt efter kørestil, temperatur, vejr, vind og landskab.

Næsten alle bilfabrikker benytter i dag målemetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Det gælder biler produceret i EU, Japan USA, Kina, Rusland, Indien med flere.

Målingen foregår i laboratorium ved 14 graders varme. Stilstand udgør 13 procent af testen, der tager en halv time. Den samlede di- stance svarer til 23,5 kilometer med en gennemsnitshastighed på 46,5 km/t og maksimal fart på 131 km/t.

Ifølge Færdselsstyrelsen afspejler WLTP ud fra disse værdier et forbrugstal, der ligger tættere på virkeligheden end tidligere målemeto- der. Det bekræftes delvist af verdens største sammenhængende forbrugs- og rækkeviddetest foretaget af norske NAF (en søsterorganisation til danske FDM). I hvert fald når der er tale om sommerkørsel, som tilfældet var ved NAFs seneste måling af 32 biler i og omkring Oslo med lave fartgrænser.

Blandet billede i stortest

I stortesten kom 23 af de deltagende biler ud med et lavere strømforbrug end opgivet ifølge WLTP. Fem biler brugte mere strøm end opgivet, mens tre ramte WLTP-målingerne præcist. En enkelt bilmodel (JAC) kunne ikke sammenlignes, fordi fabrikken ikke oplyser strømforbrug ifølge WLTP.

Hvor meget førerens kørestil betyder, fremgår af, at den forhjulstrukne udgave af vores mini-testbil Toyoya bZ4X, der brugte mere strøm end udgaven med firehjulstræk, selv om sidstnævnte i følge WLTP skulle være mest nøjsom. Forklaringen er i følge NAF, at chaufføren i den firehjustrukne bil praktiserede en mere strømbesparende kørestil.

Ideelt set skulle alle bilerne være kørt af samme chauffør, på samme tidspunkt og under samme trafikale forhold. Hvilket selvfølgelig ikke lader sig gøre. Derfor har Europas største forbrugerorganisation med fokus på biler (tyske ADAC) indført en såkaldt normtest. Den baserer sig på en virkelig køretur i og omkring en stor by i Tyskland inklusiv en omgang motorvejskørsel med højere hastighed end tilladt i Norge.

Fart er den største strømtyv

Temperatur, hastighed, opbremsninger og andre data gemmes i et computerprogram, der efterfølgende benyttes af andre bilmodeller i en laboratorietest. Derved kan bilernes forbrug sammenlignes.

Resultaterne fra ADAC viser ikke overraskende et højere forbrug end det officielle WLTP-tal med lav gennemsnitsfart. Omvendt har de norske chauffører i den seneste sommertest været så dygtige til at spare på strømmen, at flertallet som nævnt kommer ud med et lavere forbrug end WLTP.

Bilen med det mindste strømforbrug hos ADAC er Hyundai Kona Elektro Trend. Den ”spiser” kun 16,7 kWh pr. 100 kørte kilometer. Mest forslugne bil er minibussen Mercedes Benz EQV, der bruger næsten dobbelt så meget strøm på samme distance.

I den norske test triumferer Tesla Model Y med et realiseret forbrug på 13,7 kWh. Også her er der cirka dobbelt op i strømforbrug til den mest forslugne, kineserbil Hongqui E-HS9.

About Author

Kategorier