Toyota elbil med rækkevidde på over 1.000 km

I Toyotas BEV-division arbejdes der med planer om at fordoble rækkevidden for elbiler inden 2026. Midlet skal bl.a. være herunder den banebrydende solid state batteriteknologi, der kan halvere omkostningerne og reducere ladetiden markant.

Toyota præsenterede ved en tekniske briefing forleden flere nye batteriteknologier til næste generation elbiler. Samtidigt blev der vist nye design med fokus på aerodynamik og ekspertise fra rumforskning. Udover batteriteknologi og aerodynamisk design fokuserer Toyota på nye produktionsmetoder for at kunne bygge elbiler, der er mere økonomisk tilgængelige.

”Det betyder dog ikke, at Toyota siger farvel til de velkendte flydende litium-ion batterier. Vi mener fortsat, at de har et stort udviklingspotentiale,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Toyota forventer at kunne introducere biler med nye, højtydende litium-ion batterier i 2026. De vil få en rækkevidde på 1.000 km efter kinesisk målenorm som følge af øget energitæthed i kombination med forbedret aerodynamik og vægtreduktion. Samtidig forventer Toyota at kunne reducere omkostningerne på den type batteri med 20 pct. I forhold til nuværende batterier. De nye batterier kan lynlades på under 20 minutter.

I den anden ende af spektret fokuserer Toyota på endnu billigere batterityper med såkaldt bipolær struktur. De bruger billigt litium jernfosfat og forventes at blive introduceret i de første elbiler i 2026-27. Trods 20 procent forbedret rækkevidde, vil kunne sælges 40 procent billigere end de velkendte batterityper.

En tredje batteriteknologi, som bliver sat i produktion i 2027-28, er et ekstremt højtydende batteri, der kombinerer den bipolære struktur med en høj nikkel katode. Det giver en endnu bedre ydeevne end det førnævnte 1.000 km batteri, og de vil kunne lynlades på under 20 minutter.

Den fjerde teknologi, Toyota redegjorde for i sin briefing, er faststof.batterier af solid state typen.

”Vi har i en længere periode testet solid state batterier i forskellige køretøjer – bl.a. i konceptbilen Toyota LQ, der blev benyttet under de olympiske og paralympiske lege i Tokyo forrige år. Vi forventer at introducere solid state i både hybridbiler og elbiler, og vi er i øjeblikket ved at udvikle en metode til masseproduktion fra 2027-28,” fortæller Anders Tystrup.

Potentialet for solid state er enormt. Toyota forventer, at teknologien på sigt en rækkevidde på op til 1.500 km efter den kinesiske målenorm.

About Author

Kategorier