Toyota Proace City Verso Electric: Familiecontainer med forlængerledning

Toyota er med på alternativer til fossildrevne biler. I mange år var japanerne frontløbere med Prius, siden er kommet en lang række hybrid og opladningshybrider. Og den store sedan Mirai, der er drevet på brint er også i programmet. Nu introducerer japanerne så Proace City Verso Electric – en 100% eldrevet familiebil. Bidt Af Biler er blandt de første, der har prøvekørt bilen på dansk jord.

En familiecontainer som kun tøffelhelte og tøsedrenge vil vise sig i. Sådan kan man nogenlunde opsummere kritikken af Citroen Berlingo, da den i sin tid så dagens lys. Nu har den rummelige, praktiske biltype overlevet mange år og ordene er knapt så knubrede, som de var. Og der er heller ikke grund til at skælde ud. For selv om den ikke er køn som en coupé eller smart som sportsvogn eller statelig som en stor sedan, så er der bare noget særligt over en bil, der kan bruges til et væld af ting. Det kan den nye Proace City Verso Electric.

Toyotas elektriske familiebil er bygget i samarbejde med Stellantis, der også bygger næsten tilsvarende biler i form af de tresøskendebiler Citroën e-Berlingo, Peugeot e-Partner og Opel Combe-e.

Som biltype er den bare praktisk! Den er høj, bred og usædvanlig rummelig og der er plads til 7 i den lange version. 2. sæderække har tre individuelle sæder, så der er rigeligt med plads til autostole og sædepuder.

Skydedørene i begge sider giver nem indstigning og kabinen er fuld af rum og aflæggeplads til alt fra vådservietter til madpakker og mobiltelefoner. Indstigningsmodellen ”Shuttle” er lidt fattigt udstyret og de fleste familier vil nok opgradere til ”Family”.
Så får man digital instrumentering, elruder for og bag, klimaanlæg, tonede ruder, parkeringssensor og meget mere. Og endda en oplukkelig bagrude, så man ikke skal åbne den enorme bagklap, hvis man bare lige skal række ind efter pusletasken eller fodboldtøjet.

Hvordan kører den?

Proace City Verso Electric er en blød og rar oplevelse. Og frem for alt super støjsvag på grund af fraværet af forbrændingsmotoren.

Kabinen er rummelig og let at overskue og med multifunktionsrat kan det meste betjenes med fingerspidserne via kontakterne på rattet. Varmeapparatet har heldigvis almindelige knapper, mens den store skærm i midten kan kobles sammen med telefonen, så du kan bruge eksempelvis Apple Carplay og få navigation og Spotify.

Proace City Verso Electric er en kvik bil. Det er de fleste elbiler. Der er tre køreprogrammer og vælger man køreprogrammet ”Power” får man alle 136 hk og 260 nm til rådighed. Men, det har jo sin pris at køre friskt i en elbil. Det koster på rækkevidden og et mere fornuftigt valg, hvis der ikke er fyldt op med hund og håndboldhold, så er er ”Normal”, hvor der er lidt færre (109 hk. Og 210 nm) kræfter til rådighed et klogere valg. Og er man på spanden og skal spare på strømmen, må man vælge ”Eco”, der næsten halverer ydelsen og skruer ned på varmeapparatet. Så kommer man længst.

Rækkevidden er stadig et issue

Toyota Proace City Verso Electric er udstyret med 50KWh batteri og den officielle rækkevidde efter WLPT-normen er 284 km. Det er ikke imponerende langt, men de færreste kører mere i dagligdagen og med en wallbox derhjemme eller på arbejdspladsen kan man lade op med 11 kW over natten og så er der fuldt opladet batteri, når en ny dag starter og der skal hentes og afleveres og mødes på arbejde til tiden.

Bliver panikken total og man mangler strøm er der også mulighed for at hurtiglade på farten. Her kan man lade fra 0-80% på mellem 35- og 45 minutter.

Den officielle rækkevidde holder sjældent vand, men selv med unger på bagsædet og aircondition kørende bør det være muligt at vride 150-175 km ud af Proace City Verso Electric og med lidt øvelse og tilpasning kan det sagtens lade sig gøre at køre emissionsfrit rundt uden at få problemer.

Altså medmindre man har familie i en fjern landsdel eller skal på bilferie i Italien. Så skal der lades mange gange undervejs. Der mangler ”familiecontaineren” et stykke vej, for at kunne konkurrere med de bedste personbiler på markedet. Men de har heller ikke syv søder til en pris fra 344.900. Billigste udgave (kort med Shuttle-udstyr) koster 299.900.

Toyota har 3 års garanti på bilen, fem år på batteriet (eller 160.000 km) og op til 10 år, hvis du passer service på et Toyota-værksted. Den garantiordning er mere omfattende, end den søsterbilerne har. Det er vigtigt, hvis du rent faktisk køber bilen og vil beholde den i mange år.

Rundt på Nürburgring

Vi testede bilen på en kort køretur ved præsentationen. Og nej – vi kørte ikke rundt på Nürburgring. Det skal du heller ikke gøre, hvis du køber en. Det er ikke der Proace City Verso Electric vil gøre sig godt. Af flere grunde.

Den kører godt. Den er blød og rar, let at overskue og har et godt udsyn ud. Man sidder højt og overskuer fint trafikken. På den måde er alting godt. Men som eneste bil i en børnefamilie, kan man hurtigt komme til kort på rækkevidden. En tur fra Nordsjælland til kontoret i København. Hjem, hente unger og afsted til en fodboldkamp på udebane. Så begynder rækkeviddeangsten at melde sig, hvis det er koldt og batteriet ikke lige havde 100%, da dagen startede. Men til gengæld kan den miljøbevidste familiefar eller -mor få en elektrisk bil med syv sæder.

Toyota Proace City Verso Electric

  • Pris: kontantpris fra 299.900 kr.
  • Effekt: 136hk / 260 nm
  • Batterikapacitet: 50 kWh
  • Ladning: DC – 100 kW / AC – 11 kW
  • Forhjulstræk

About Author

Kategorier