Den elektriske Mazda MX-30 er kommet til DK

Den elektriske Mazda med navnet MX-30 er nu landet hos de danske Mazda-forhandlere, hvor den kan prøvekøres. Priserne starter den ved 240.000 kr. Det er vel at mærke for en bil, der størrelsesmæssigt matcher en Mazda CX-30. Vil du hellere lease den , så koster det fra 3.195 kr.

Mazda MX-30 er udstyret med en elmotor med 145 hk, der er koblet til et lithium-ion-batteri på 35,5 kWh. Det giver en rækkevidde på 200 km ved blandet kørsel og 265 km ved bykørsel efter WLTP-normen.

Batteriet er valgt ud fra den betragtning, at det er mindre miljøbelastende og energikrævende at producere end et større batteri, og at det opfylder mange menneskers daglige transportbehov til og fra arbejde og fritidsaktiviteter. Samtidig er det lettere til gavn for bilens køreegenskaber.

Startprisen på de 240.000 kr. giver adgang til den meget veludstyrede basisversion, MX-30 SKY. Den har blandt andet adaptiv fartpilot, navigation, head-up-display i forruden, varmepumpe, Connected Services, 18” aluminiumsfælge og et omfattende sikkerhedsudstyr.

Betaler man 30.000 kr. mere, får man MX-30 i udstyrsvarianten COSMO, der har et endnu mere luksuriøst udstyr. Den har blandt andet adaptive full-led lygter, der kan blænde op og ned i segmenter, BOSE stereoanlæg med 12 højttalere, elektrisk indstilleligt førersæde med memory-funktion, varme i rat og forsæder samt en række udvidede sikkerhedsfunktioner.

Til MX-30 COSMO kan man uden merpris vælge mellem to unikke designretninger i interiøret: en lys, moderne retning kaldet Modern Confidence og en mørkere, mere klassisk retning kaldet Industrial Vintage.

Mellem de to udstyrsniveauer, Sky og Cosmo, er der i en begrænset periode en særlig First Edition-variant. Den er udstyret som en MX-30 SKY men har derudover interiøret fra en Cosmo samt udstyr som de adaptive full LED-forlygter, elektrisk indstilleligt førersæde og varme i forsæderne. MX-30 First Edition er prissat til 253.000 kr., mens billigste leasingmulighed koster 3.195 kr. om måneden.

Fælles for alle MX-30-varianter er en formgivning med et reduceret antal linjer og kanter, der sammen med en coupé-agtig taglinje er med til at give Mazdas elbil et elegant udseende.

Indvendigt er der en ”svævende” midterkonsol. Mazda har specielt til MX-30 udviklet bæredygtige, miljøvenlige materialer til interiøret. Dørbeklædningerne er delvist beklædt med et blødt materiale fremstillet af genbrugte plastikflasker, og sæderne er betrukket med stof, der til dels består af genbrugt garn. Miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.

Batteriet er integreret i karrosseristrukturen på en måde, så den generelle karrosseristivhed øges. Derudover har Mazda skabt et elektronisk diskret lydbillede inde i bilen, der varierer alt efter, hvordan speederen betjenes.

About Author

Kategorier