Masser af plads og udstyr i ny Vitara

Med adaptiv fartpilot, touchskærm, navigation og mere end det for under 300.000 skal Suzuki nok få kunderne i butikken til at vælge den rummelige Vitara. Læs Bidtafbiler.dk’s Suzuki Vitara test. 
Vitara TSJ 01
Der er godt fyldt op i det del af markedet, hvor Suzuki prøver at mase den nye Vitara ind. Konkurrenter som Renault Captur og Mazda CX 3 står klar til at slås om samme kunder som Suzuki vil have fat i, men der bliver plads til Vitara, fordi den har (næsten) alt det man gerne vil have – til den rigtige pris.
Den netop introducerede Vitara er 3. generation. Det hele startede i 1988 med små prisbillige 4-hjulstrækkere, senere gjorde gunstige beskatning af gul-pladebiler til private 2. generation af Suzuki-offroaderen populær. Og nu er 3. generation altså på markedet. Den nye Suzuki Vitara er en kompakt stationcar af crossover-typen. Den ligner en 4-hjulstrækker, men er det ikke i alle
versioner. Det koster nemlig ekstra at få ægte offroad egenskaber, og de penge skal man kun tage op af lommen, hvis man har brug for at træk
ke hestetrailerne gennem mudder.
Moderne og kantet
Suzuki har givet de seneste modeller et lidt mere kantet udtryk og det klæder faktisk Vitara rigtig godt. Karrossen er høj og man stiger ind og ikke ned, sidder godt oprejst og har et glimrende udsyn fra førersædet – også skråt bagud.
Instrumenteringen har alt, hvad man har brug for, og i den testede 1,6Vitara TSJ 04 Exclusive er bilen udstyret med 7” touchskærm med navigation, håndfri opkobling med din smartphone, samt et praktisk bakkamera og parkeringssensor. Der er selvfølgelig også fartpilot og endda af den adaptive slags, der selv holder afstand til de forankørende biler. En behaglig funktion når man cruiser langt på motorvej – eller hvis bilerne foran bremser uventet. Så reagerer Suzuki ens fartpilot og bremser bilen – hvis du altså ikke selv gør det.

Læs Bidtafbilers test af den mindste Suzuki i programmet

De behagelige skindbetrukne sæder og rat er lette at justere og på landevejen er der god støtte og ingen problemer i at finde sig til rette, heller ikke på de lange turVitara TSJ 02e. Og førerpladsen er indrettet let og overskueligt og når man lige har lært knapperne at kende, så sidder det man skal bruge mest i rattet og resten er inde for rækkevidde.
En anke er der dog i Suzuki-kabinen. Plastkvaliteten savner noget i forhold til tysk og japanske konkurrenter. Instrumentbrættet er hårdt og kedeligt sort plastik, og det skæmmer kabinen, der bortset fra den detalje, er velindrettet og behagelig.
Mangler saft og kraft
Komforten er god i Vitara, og rundt i byen og ved almindelig kørsel til arbejde, børnehave og genbrugsplads er der ingen problemer. Der kan Vitara alt det den skal og den gør det. Affjedringen er til den bløde side og en crossover bliver aldrig sving-konge på snoede landeveje, men man er aldrig utryg, selv om man kører friskt til.
Men der er alligevel en væsentlig mangel. Den 1,6 liters benzinmotor, som testbilen var udstyret med havde 120 hk. Det er ikke meget, men skulle være tilstrækkeligt, men med et ret sølle moment på 156 nm er altså ikke nok til at give den 1150 kg tunge bil overskud til overhalinger på landevej. Her kan man håbe, at der inden længe kommer en model med lidt mere benzinbundtræk. Eller kan man, hvis man har køremønster der passer til det, med fordel vælge diesel, hvor der er samme antal hest men meget mere moment, faktisk mere end dobbelt så meget, nemlig 320 nm, og med i bonus får man så og en væsentlig forbedret brændstoføkonomi. Men intet i livet er gratis. En tilsvarende diesel-Vitara koster ekstra 40.000 kroner. Så kan man leve med adstadig kørsel, så tag benzineren uden 4-hjulstræk og brug de sparede penge noget andet.
Fakta:
Suzuki Vitara 1,6 Exclusive:
Motor: 1.600ccm, R4 benzin
Ydelse
: 120 hk / 156 Nm
0-100 km/t: 11,5 sekunder
Topfart: 180 km/t
CO2: 123 g/km
Forbrug: 18,9 km/l
Pris: 276.990 kroner – Billigste: 194.990 kroner
Kia har en direkte konkurrent til Suzuki Vitara. Klik her og læs testen.

About Author

2 thoughts on “Masser af plads og udstyr i ny Vitara

Skriv et svar

Kategorier