Test: Kia Sportage – en alsidige landevejskrydser

Kia Sportage tager sig godt ud. Stor, lidt vred og adræt. Foto: bidtafbiler
Kia Sportage tager sig godt ud. Stor, lidt vred og adræt. Foto: bidtafbiler

Bidtafbiler har testet den alsidige landevejskrydser Kia Sportage. Modellen har efterhånden mere end tre år på bagen, men i foråret 2014 fik den koreanske cross-over en overhaling, hvor udseendet blev opdateret og priserne justeret i den rigtige retning – nedad!
Det var nødvendigt, for den smarte koreaner er aldrig blevet den succes på vore breddegrader som Kia havde håbet på. Mens Nissan har solgt store bundter af deres Qashqai, så er Kia’en aldrig faldet i danskernes smag. Og det på trods af, at koreaneren bestemt har udseendet med sig, og i mine øjne er langt mere smart at se på end mange andre biler – både i sit eget segment og i andre.
Udvendigt er Sportage skarpt skåret med skrånende motorhjelm, og linjer der fra fronten trækker bagud og opad og giver Sportage et lidt kileformet look og ret ’høje hofter’.Forfra har faceliftet givet et mere kantet udseende, der sikkert får de fleste mikrobiler til at trække hurtigt ind, hvis de ser det bryske Kia-ansigt i bakspejlet på motorvejen.

Ingen sport i Sportage

Selv om navnet antyder det, så er Sportage ikke særlig sporty. Det er en stor bil og den indbyder ikke til at blive kastet ind i rundkørsler eller presset på de små landeveje. Kia Sportage er en cruiser. Et langturslokomotiv. På lande- og motorvej i 6. gear kører det bare derudaf. Indstil fartpiloten, der er monteret i rattet til 140 km/t (læs 110 km/t red.), og du får en rolig brummen fra dieselmotoren og ellers ingen andre lyde end dem du selv vælger fra radio, cd eller din telefon let og enkelt kobles til anlægget og de seks højtalere. 

Alderen anes indeni

Selv om Kia’en har fået et facelift kan man godt se, at det ikke er en helt ny bilmodel. Instrumenterne sidder hvor de skal, betjeningen er let, men de tre display i orange-rød er ikke helt oppe på siden af konkurrenternes infoskærme. Tallene er små og ikke helt lette at aflæse, men når man lærer bilen at kende, bliver det mindre vigtigt, selvom en stor infoskærm med høj opløsning klart havde været en eye-pleaser.

Det lidt bedagede digitalur-agtige display i Kia'en skæmmer en eller god førerplads. Foto: bidtafbiler
Det lidt bedagede digitalur-agtige display i Kia’en skæmmer en eller god førerplads. Foto: bidtafbiler

Udstyrsniveauet i testbilen er mere end godkendt. Standarduudrustningen hedder Style, men smider du ekstra 15.000 på bordet får du Style Plus. Det betyder, at der er varme i både for- og bagsæder, fartpilot, regnsensor og LED-kørelys, armlæn mellem forsæderne og to-zone klimaanlæg.
Især fartpilot, klimaanlæg og armlæn er udstyr man hurtigt lærer at sætte pris på. Alt i alt er Kia Sportage en praktisk bil. Stor nok til at hele familien kan køre langt, plads til en reol i flade papkasser, hvis du har været i Ikea med fruen og letkørt og komfortabel. Og køber man en crossocer, som Kia’en, så gør man det ikke for at æde sving på små skovveje,, men for at få en praktisk livstilsbil,  med plads til det hele.
Det får man, hvis man vælger en Sportage.  Og noget der virkelig taler for en Kia, hvis man ikke er en af dem med firmabil og selv skal betale værkstedsregningen, er den lange fabriksgaranti. Kia tilbyder 7 års garanti. Det er meget – og det bedste argument i forhandlerens salgstale.
 

Hva’ si’r konen om Kia’en 

På bidtafbiler.dk ved vi godt, at bilene er mandens domæne – Indtil de skal købes.
Så er det et familieanliggende.
Derfor inviterer jeg konen til at tage en prøvetur i testbilerne og give sin uforbeholdne mening om testbilen.

Her er Hanne’ svar på tre hurtige spørgsmål om Kia Sportage.

Hvad synes om udseendet?

Jeg synes, at  den ser stor og sikker ud.
Og så den ligner en firehjulstrækker.
Man for fornemmelsen af
at stige op i en off-roader ,
og det kan jeg godt lide.

Hvordan kører den?

Den kørte upåklageligt.
Det var let at finde sig til rette
og nemt at indstille sæderne og rattet.
Men det overraskede mig,
at indstillingen var manuel.

Og så var udsynet bagud virkelig dårligt.
Jeg er vant til at vende mig om og kigge bagud,
når jeg bakker, men jeg var nødt til
at køre efter spejlene,
da jeg skulle ud af indkørslen.

Ku’ du tænke dig en?

Jeg synes den er lidt stor,
og den er ikke særlig ’funky.
Men jeg kunne da sagtens se mig selv i sådan en.
Den er et behageligt bekendtskab.

 

Tekniske data:

KIA Sportage 1.7 CRDI Style Plus 

Pris: fra kr. 249.999.
Testbilen kostede kr. 309.999.
Tophastighed: 173 km/t.
0-100 km/t: 12,3 sek.
115 hk ved 4.000 omdr./min
Max. moment 260 Nm
Gearkasse 6 trins man. gearkasse
Brændstofforbrug: 19,2 km/l. (EU-norm)
CO2: 135 g/km
Egenvægt: 1.490 kg
Anhængervægt med-/uden bremser 1.200 kg/750 kg

bidtafbiler.dk kørte mere end 700 testkilometer i Kia Sportage 1.7 CRDI Style Plus.

About Author

3 thoughts on “Test: Kia Sportage – en alsidige landevejskrydser

Skriv et svar

Kategorier