"An acquired taste" – test af Fiat 500x

Fiat har ikke været meget andet på det danske marked de sidste år end Fiat 500. Den lille retro-inspirerede bybil har været det italienske mærkes danske storsælger.
IMG_9946
Og mens 500-familien fylder godt i Fiats stamtræ, så lever mærkets andre modeller en hensygnede tilværelse – indtil videre. For der er både en ny Tipo og en 124 spider på vej. Men det er en anden historie.
Og resten af stamtræet skal ikke ikke ligge Fiat 500X til last. Og det er den bidtafbiler har testet i denne omgang. På en uge der begyndte med 50 centimeter nyfalden tøsne og sommerdæk i den italienske crossover og som sluttede med stormen Gorms rasen og som ind i mellem bør på omtrent 700 kilometer i den højbenende Fiat.
IMG_9960
Er den køn? Der er et begreb, der på engelsk hedder “an acquired taste”. Og det synes jeg kendetegner Fiat’en. Jeg synes ikke den er særlig køn. Men den er særlig. Og nogen vil sikkert synes, at det særlige gør lige præcis det der skal til. Og når det er sagt, så kan man jo bare hoppe ind og sætte sig til rette.
Det er nemt nok. Sæde og rat kan let justeres og heldigvis er der i testbilen et armlæn i mellem forsæderne og med keyless go, som i testbilen er det bare at trykke på knappen og køre.
Det gør den fint, Fiat’en. De 4 cylindre leverer 140 heste  og momentet er pænt. Der er 230 nm til stede allerede ved 1750 omdrejninger i minuttet. det er rigeligt. Både til lande- og motorvej. Det er ikke nok til ræs, men den højbenede karrosse og crossover-stilen indbyder hverken til vilde overhalinger eller til at æde snævre skovveje i 2. og 3. gear. Her får du en bil med et lidt særpræget design, der får folk til at kigge en ekstra gang.
IMG_9952
Den testede udgave af Fiat 500x er i udstyrsvarianten ‘Popstar’. Det betyder, at bilen har et ret omfattende udstyr. Der er 17″ alufælge, læderrat og fartpilot, el-ruder hele vejen rundt, kurvelys, parkeringssensorer og bakkamera, samt Fiat eget infotaintmentsysten uConnect. Desuden var der en lang række ekstraudstyr, der selvfølgelig forsøder køreoplevelsen, men som også forværrer forholdet til bankrådgiveren og presser prisen op. Her var både klimaanlæg (i stedet for standard-aircondition, keyless-go og navigation til sammenlagt 10.000 kr. Hertil kom bakkamera, Forward Collision Warning, vognbaneassistent og Blind Spot Alert, der fåes for 15.000 kroner. Og sædevarmen – koster også ekstra.

Tester #fiat #500x hele ugen til #bidtafbiler
Tester #fiat #500x hele ugen til #bidtafbiler

 
Nu er vi ligesom ved førerpladsens indretning og bilens komfortudstyr. Her er nok at se til. Masser (og jeg mener masser!) af knapper. Faktisk for mange, og ikke altid rigtigt placeret. Men det kan man vel vænne sig til, hvis man har bilen i mere end en uge.
Touchskærmen, der er centrum for infotaintment-systemet er for lille og gnidret til mig.
IMG_9964
Fiat 500X Multiair kører godt. Og pladsen er god i kabinen. Både foran og bagved, skulle jeg hilse at sige fra børnene. Bagagerummet er stort og rummer let fodboldtasker og indkøb. Alt i alt er 500X en særlig bil i et segment, der flyder over med velkørende konkurrenter. Mest populær er nok Nissan Qashqai, der storsælger som firmabil. Men også Suzuki Vitara, Nissan Juke og Peugeot 2008 er at finde i det prisleje af crossovers. Så hvorfor købe en 500x? Du kan jo tage den for charmen og fordi den tør stikke næsen frem. ‘

Fiat 500X 1.4 Multiair 140 Popstar:
4 cyl. 1,4 ltr. turboenzinmotor.
6 manuelle gear
140 hk.
230 Nm ved 1750 omdr./min. 6-trins M/T.
9,3 sek. 0-100 km/t
194 km/t
16,7 km/l Eu-norm
CO2-udledning: 139 g/km
Designlir ala #mini på #fiat #500x
Designlir ala #mini på #fiat #500x

            

About Author

Skriv et svar

Kategorier