Kæmpe Kia Sorento med accent

Ind i mellem er der biler til test, der ikke rigtig passer ind. Sådan en er Kia Sorento.  Bidtafbiler.dk havde fornøjelsen af en Kia Sorento Premium AWD i en uge. Modellen er Kia ægte SUV og mærkets topmodel, hvis man ser bort fra sedanen Optimum et øjeblik.9567_2016_Sorento_SXL
Den enorme Sorento er (mest) bygget til det amerikanske marked, hvor ‘size matters’, hvis man skal køre SUV. Kia’en er 478 cm lang og ikke mindre end 189 cm bred og de dimensioner diver masser af pladds i kabinen, hvor der er i testbilen var plads til 3 sæderækker. Forrest i bilen er der masser af plads og rat og sæder er lette at indstille til komfortabel og tilbagelænet cruisin’.
På bagsædet er både bredden og benpladsen overdådig og selv på 3. række er der anstændig plads – også til voksne, hvis turen ikke er for lang.

Test: Kia Sportage – en alsidige landevejskrydser


Landevejskrydser
Størrelsen har vi været inde på i det første afsnit. Men det er ikke til at komme uden om. Køredynamik er ikke det der skal sælge den hærdebredde Sorento. Kia’s SUV skal først og fremmest kunne æde motorvej uden problemer og det kan den. Den ligger solidt på vejen og med en solidt moment på 441 nm, der er tilstede allerede ved 1.750 omdrejninger er der ingen problemer.
All-new 2016 Sorento 3.3-liter V6 SXL
Med automatgear, fartpilot og armlæn mellem førersæderne gør den netop det. Æder sig vej gennem trafikken – så længe det går lige ud.  På min testrute er der et hav af rundkørsler og den slags er ikke Sorento’en livret. Men det kan man lære at leve med. For Sorentoen har andre indlysende kvaliteter i kraft af sin størrelse. Pladsen har vi nævnt og med  200 hk i dieselmotoren er der også kræfter til at hive bådtrailerne eller campingvognen uden at skulle bekymre sig og i det hele taget er Kia Sorento en behagelig kæmpe. Den er omgængelig, lidt doven i bevægelserne og ikke meget for sving og ræs.
Overdådigt udstyr
Kia har tradition for at hælde godt med udstyr ind i deres biler. Sorento er ingen undtagelse. DAB-radio, varme i rattet og i bagsæderne, samt kurvelys og Trailer Stability Assist standard allerede i grundudstyrsvarianten Vision, mens der er en række mere avanceret sikkerhedsudstyr på næste udstyrstrin Advance, hvor nøglefri start også indgår ligesom klimaanlæg og navigationsanlæg kommer til.
All-new 2016 Sorento 3.3-liter V6 SXL
Konkurrenter når man taler biler i denne størrelse og prisklasse – testbilen koster kr. 800.987 kr. – stiller krav til finish og kvalitetsfornemmelse. Konkurrenter kommer fra Tyskland – en Audi Q5 med samme saft og kraft har en startpris omkring de 675.000 kr, og så skal man være skarp. Men Kia Sorento følger fint med. Kabinen er lækker, lædersæderne fede og velpolstrede, rattet tykt og læderbeklædt.
“En Kia til 800.000 kr?” Det var nogenlunde den respons, der kom når jeg fortalte om Kia’en i omklædningsrummet til fodbold. Det opsummerer Kia Sorento’s største udfordring. I 2015 blev der solgt seks (6) Sorento’er i Danmark og selv om det er en lækker, rummelig, velkørende, stærk og veludstyret bil, så kæmper den i et segment, hvor konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og X4 eller måske Mercedes E-klasse også huserer. Og i det felt af prestigemærker i det branchen kalder ‘premium-segmentet’ er det svært at være en Kia.
All-new 2016 Sorento 3.3-liter V6 SXL
Kia Sorento Premium 4WD Aut
(7 Sæder)

    • Pris: 800.987 kr.  plus levering
    • Forbrug: 14,9 km/l – Co2 per km: 177 gram
    • Motor: 2,2 liters dieselmotor
    • Ydelse: 200 hk
    • Moment: 441 Nm/1.750-2.750 omdr.s
    • Topfart: 203 km/t.
    • 0-100 km/t.: 9,6

 

Læs også:

Masser af plads og udstyr i ny Vitara


 
 

Skriv et svar

Kategorier