Ny Golf GTI Clubsport – sådan spotter du den!

Golf GTI er en billegende. Club Sport er dens hidsige fætter, der med 55 ekstra heste og et mere bidsk udseende er klar til dørtræk og banerunder. Men hvordan ser du forskel på en ”almindelig” GTI og en Club Sport?

GTI-fans vil hurtigt kunne genkende en Golf GTI Clubsport takket være det nye frontdesign, der er udstyret med en frontkofanger og større køleluftindtag, end en standard-GTI.

Der er også større aerodynamiske vinger i karrosserifarve i hvert hjørne af kofangeren og en større frontspoileren, der giver bedre greb foran. GTI Clubsport er udstyret med LED-matrixforlygter, der er forbundet med et stribe af LED-kørelys under den røde GTI-linje i kølergrillen.

Ligesom den første Golf GTI Clubsport har også den nye en todelt tagspoiler, der er lakeret i højglanssort og har en åbning ind mod tagets bagkant. Spoileren reducerer løft på bagakslen og sikrer mere stabilitet ved høje hastigheder.

Bagfra kan Clubsport-versionen af Golf GTI kendes på en specialdesignet diffuser og de ovale udstødningspiber sidder 40 mm længere ude i hver side af bagkofangeren, end de gør på en 245 hk Golf GTI.

Golf GTI Clubsport står på 18” Richmond-alufælge med 225/40-dæk, og ind gennem åbningerne i fælgene kan man spotte røde bremsekalibre med GTI-bogstaverne. Af andre Clubsport-specifikke stilelementer kan nævnes bredere sideskørter og sorte grafiske elementer i bunden af dørene.

Interiøret i GTI Clubsport har røde syninger på sportsrattet, der er beklædt med perforeret læder. Sportssæderne er designet med integreret nakkestøtte, og som ekstraudstyr kan bestilles sæder beklædt i perforeret læder med dekorative røde syninger. En ”Engine”-knap pulserer med rødt lys, før motoren er startet.

Under motorhjelmen på den nye Golf GTI Clubsport ligger en 2-liters motor, der er en videreudvikling af motoren i Golf GTI.

Ved hjælp af en ændret motorstyring, benzinindsprøjtning under højere tryk, en anden turbolader og intercooler samt yderligere optimeringer af andre komponenter i motorens indre er effekten øget fra 245 til 300 hk, og drejningsmomentet er øget med 30 Nm til 400 Nm.

GTI Clubsport tilbydes udelukkende med en 7-trins DSG dobbeltkoblingsgearkasse, der har lavere gearing og et indbygget launchcontrol-program, hvilket gør GTI Clubsport i stand til at runde 100 km/t på under 6 sekunder.

Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, men GTI Clubsport kan udstyres med en Race-pakke (pris: 70.940 kr.), hvor topfarten er øget til 270 km/t. Denne pakke indeholder også 19” Scotsdale-fælge og Titanium-udstødning.

Den nye Golf GTI Clubsport kan bestilles til priser fra 544.997 kr. Se den komplette prisliste på Golf GTI her.

About Author

Kategorier