For mange år siden havde jeg en VW Golf Joker i stationscarvariant. Den var jeg egentlig glad for. Den var praktisk, velkørende og lidt kedelig.
Men jeg skal ikke teste en gammel Golf, men derimod en Seat Toledo, der er skåret over samme læst. En forhjulstrukket femdørs hatchback med god plads. Udseendet kan man diskutere. Sloganet fra VW koncernen var i lang tid *Tysk grundighed, spansk temperament’, når der skulle sælges Seat. Men ude fra set er der ikke meget temperament i Toledo. Den er faktisk nærmest anonym.
Inde i Seat Toledo Style 1,2 Tsi fik jeg en følelse af noget velkendt. Knapperne ligner dem, der sad i min Golf fra 1998. De sidder næsten de samme steder alt letbetjent. Normalt, når jeg henter en testbil så bruger jeg lige lidt tid på at finde ud af, hvor knapper og kontakter sidder, bøvler lidt med bluetooth til telefonen og roder med indstillinger på navigation og radio. Men der er ikke noget bøvl i Toledo. Det hele sidder, hvor det skal og alting virker.
Men, selv om man hurtigt finder sig til rette bag det højde- og længdejusterbare rat, sæder og gearskifte er som det skal være, så er indretnigen i Seat Toledo alligevel langt fra til topkarakter. Plastikken er hård, trist og kedelig og virker for billig til bilen, selv om VW-koncernen har strøet kontakter og greb ud fra længere oppe i fødekæden, så trækker ned, at der på de store flader i kabinen er sparet og brugt for billig materialer.
Noget der til gengæld virker som godt til prisen er den mildest talt overdådige plads i Toledoen. Benpladsen bagi er rigelige – også når der sidder fuldvoksne foran og der er faktisk plads til tre voksne på bagsædet.
Spansk temperament? Næh!
Hvad pokker er køreglæde egentlig? Er det lyst til at kaste bilen ind i hvert eneste sving, lave hårde mellemaccelerationer og vilde overhalinger. Tja, det er det måske for nogen. Så skal man ikke tage en Seat Toledo – og slet ikke en 1,2 Tsi. Der rækker de 110 hk ikke.
De rækker til gengæld til, at pendle – frem og tilbage, frem og tilbage – i behageligt tempo, i behagelig hastighed med bagen plantet i et behageligt sæde med et behageligt rat i hænderne. Det kan også være kæreglæde. Det har bare ikke en skid med temperament at gøre. Men det kan Toledo’en. Faktisk så godt, at jeg tænkte. at en Toledo godt kunne erstatte min kones efterhånden noget trætte Peugeot 206 Hdi. Jeg har jo min Xsara ’99. Den har ikke fem stjerne i Euro NCAP, men den har karakter.
SEAT Toledo Style 1.2 Tsi
Pris uden udstyr 186.900 kr.
(Billigste variant Reference koster 166.900 kr.)
Motor: 1.2 liter
110 hk
6 Gear
Max. drejningsmonet 175 nm
tophastighed 200 km/t
0-100 km/t 9,9 sekundet
Testbilen var udstyret med følgende ekstraudstyr:
Media System Navigation, Front Assist, Lys- og regnsensor, Full LED, KESSY, Parkeringssensorer for- og bag, Bakkamera, Full Link (Mirrorlink, Android Auto, Apple Carplay), 16″ Machined fælge
About Author
You may also like
-
Polestar laver designkonkurrence sammen med legetøjsgigant
-
Hurtig- og lynladestandere skyder op overalt
-
Volkswagen er den første volumenproducent, der tilbyder ChatGPT som en standardfunktion
-
Bestsellerne i sidste måned for brugte biler
-
Har kørt lovligt uden hænder på AutoBahn med 130 km/t på 30 km strækning