Toyota RAV4

Toyota Corolla og RAV4 får topkarakter i sikkerhedstest

Den nye Toyota Corolla og RAV4 scorer begge de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP’s nyeste sikkerhedstest, hvor kravene til en topkarakter er strengere end nogensinde før.

Baggrunden for resultatet i sikkerhedstesten skal findes i Toyotas nye platforme baseret på Toyota New Global Architecture filosofien samt i anden generation af Toyotas sikkerhedspakke Toyota Safety Sense 2, der er standard i alle udgaver af Corolla og RAV4.

Det er eksamenstid for danske elever og studerende over hele landet. Men også den helt nye Toyota Corolla og RAV4 har netop været en tur forbi det grønne eksamensbord. Det skete i form af den vigtige Euro NCAP sikkerhedstest, der i år endnu engang har fået skærpet kravene og aldrig har været strengere.

Toyota Corolla

Alligevel lykkedes det på overbevisende vis for både Corolla og RAV4 at score topkarakterer – de maksimale 5 stjerner – gennem gode resultater inden for de fire testede områder: Sikkerhed for voksne, sikkerhed for børn, fodgængersikkerhed samt sikkerhedsudstyr i bilen.

Corolla opnåede hele 95 procent i voksensikkerhed, 84 procent i sikkerhed for børn, 86 procent for fodgængersikkerhed og 77 procent for sikkerhedsudstyr i bilen, mens RAV4 hentede flotte 93 procent i sikkerhed for voksne, 87 procent for børn, 85 procent for fodgængere og som Corolla 77 procent for bilens sikkerhedsudstyr.

Topkarakterne til Corolla og RAV4 skal ses i lyset af, at de begge er bygget på platforme – GA-C platform for Corolla og GA-K platform for RAV4 – som er baseret på Toyotas nyeste produktions- og designfilosofi kaldet Toyota New Global Architecture (TNGA). TNGA-filosofien har bl.a. medført forskellige strategiske sikkerhedsforbedringer i opbygningen af bilerne kombineret med brug af højstyrkestål for at kunne absorbere og kanalisere de voldsomme kræfter i forbindelse med en kollission væk fra kabinen, så passagererne beskyttes på bedst mulig vis.

Alle udgaver af både Corolla og RAV4 er samtidig udstyret med avancerede sikkerhedsteknologier i form af anden generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense. En sikkerhedspakke med teknologier, som man også kender fra selvkørende biler.

Toyota Safety Sense, der altså er standard i Corolla og RAV4, indeholder både automatisk nødbremse for objekter og fodgængere i mørke samt også for cyklister i dagslys; adaptiv fartpilot, som automatisk holder afstand til den forankørende og kan bremse helt ned, så den også fungerer ved køkørsel; vejbaneassistent med aktiv styring, der hjælper med at holde bilen i samme vognbane; automatisk op- og nedblænding af fjernlys samt vejskilteassistent, der aflæser skiltene på vejen og viser dem på et display direkte foran føreren.

Corollas og RAV4’s automatiske nødbremse scorer i øvrigt maksimum point i Euro NCAP’s sikkerhedstest ved lave hastigheder og forhindrede enhver kollission ved alle testede hastigheder. Selv ved motorvejshastigheder udmærkede nødbremsen i Toyota Safety Sense sig og forhindrede enhver kollission, når bilen nærmede sig en langsommere forankørende bil, ligesom alle kollissioner enten blev helt forhindret eller mindsket ved kørsel mod en stillestående bil.

Nødbremsesystemet klarede sig også fremragende og forhindrede i Euro NCAP sikkerhedstesten enhver kollission med fodgængere og cyklister under alle testede forhold både i dagslys og i mørke.