TEST: Volvo V60 CC – Herrefed herregårdsvogn

Volvo er berømt for stationcars. Den legendariske Amazon kom i en version, hvor bagklappen var to-delt. De senere modeller er alle kommet som stationcar og 240 som ’herregårdsvogn’ fik næsten kultstatus.

I de seneste år er Volvo revitaliseret og et af markedsføringstrickene er at lancere stationcar før sedan. Så får man ligesom signaleret, hvilken model man gerne vil associeres med.

Og så til sagen. Nemlig V60 i Cross Country-udgaven. Cross Country betyder firehjulstræk, øget frihøjde og plastikskærmkanter. Hvorfor det sidste er nødvendigt ved jeg ikke, men jeg synes ikke det klæder nogen biler. Heller ikke en Volvo. De andre to egenskaber klæder til gengæld den herre-store herregårdsvogn.

Den øgede frihøjde giver V60 Cross Country masser af pondus og så letter det ind- og udstigning uden at den store bil bliver SUV-agtig.

Roser til undervognen

Den store bil er ikke skabt til at ræse på snævre skovveje, men alligevel er køreoplevelsen god. Affjedringen er til den bløde side og dårlige veje med huller og fartbump bliver ’suget’ op. Alligevel er undervognen ikke svampet. Den klarer faktisk sving ganske godt, størrelsen på bilen taget i betragtning.

Sporty, det er den ikke. Og selv om affjedringen er sat op til komfort, så kan Volvo V60 CC stadig svinge og servostyringen giver fin fornemmelse for underlaget og vejen.

En ting, der skal have særlig ros i Volvo’s modeller er den aldeles velfungerende adaptive fartpilot, der sammen med vejbaneassistenten arbejder godt sammen. På motorvej er bilen (næsten) selvkørende og ligger stabilt mellem striberne, mens den holder anstændig afstand til de forankørende.

Ved bykørsel kan man godt mærke at Volvo V60 er en stor bil. Det er ikke alle p-pladser, hvor man lige smider den ind og parkeringssensorer og bakkamera er en god hjælp i de situationer, hvor pladsen er trang.

Stærk motor uden pral

De 190 bomstærke dieselheste under motorhjelmen præsterer et moment på 400 nm. Det er rigeligt, selv om V60’eren er en stor og tung bil med sine 1835 kg.

I almindelig kørsel er dieselmotoren blid og stille. Der hvor man lægger mærke til kræfterne er når speederen bliver trykket mod måtterne. Overhalinger fra 80 km/t går som en leg på landevejen og motorvejen er V60 Cross Country’s rette element. Her kan den brillere med fartpiloten og de mange muskler og kørslen er sikker, komfortabel og let.

Desværre koster de mange kræfter på økonomien. De opgivne 15,1 km/l kommer jeg ikke i nærheden af i testdagene, hvor gennemsnittet ligger på lige under 11 km/l. Men det skyldes måske, at jeg har været for ivrig med at mærke efter om de 400 newtonmeter nu også var til noget. Vi kan lade tvivlen kommer Volvo’en til gode og håbe på, at den leverer bedre brændstoføkonomi, når man har ræset færdig.

Komfortabel og flot kabine

Bag rattet af Volvo V60 CC er man godt tilpas. Kabinen er tyst uden vind- og motorstøj. Materialerne i kabinen er lækre. Volvo’s ’nye’ stil er meget skandinavisk og generelt er det hele af høj kvalitet. Men skærmen i midterkonsollen, der er bilens kontrolcenter, har en tendens til at virke som magnet for fedtede fingre og det ser ikke pænt ud. Der er også lidt blank plastik, der til tider giver et irriterende genskin, når solen står på den rigtige forkerte måde.

Tilbage til skærmen. Den er til gengæld af høj kvalitet, men til tider er det for meget at skulle bladre på en skærm, nå man skal justere på varmen. Det er ikke kun hos Volvo, at ’for meget’ sker på skærmen. Jeg savner personligt lidt knapper til de mest basale ting, så som varme og kulde. Og så er der stadig problemer med tilpasningen af midterkonsollen, der gaber og ikke sidder helt tæt på kardantunnelen. Det synes jeg er for dårligt i så dyr en bil og det er ikke den første Volvo jeg har set det i.

Førersædet giver masser af muligheder for justering. I testbilen var det elektrisk i nogen retninger. Man sidder virkelig godt og kabinen er pæn og rar at opholde sig i. Der er gode pladser til nøgler og telefon og andet. På bagsædet er der masser af plads – også til dem med lange ben og i bagagerummet er der oceaner af plads. Sådan skal det være i en Volvo.

De 190 dieselheste er et knaldgodt valg i den store stationcar og du bliver glad for adaptiv fartpilot, lædersæder og den store lyspakke med automatisk regulering af lysstyrken i de effektive LED-lamper.

Alt i alt er Volvo V60 Cross Country den rigtige herregårdsvogn. Det er den bil, du gerne vil eje til at trække din hestetrailer, køre til ødegården eller køre langt på landevejen i.

Ved redaktionens slutning var van-priserne ikke klar.  Men V60 CC kommer også på gule plader.

Volvo V60 Cross Country D4 aut.

Volvo V60 Cross Country fås fra (inkl. lev. 3.980 kr.) kr. 591.250.
Den aktuelle model koster (testbilen eksl. Udstyr, men inkl. lev.) kr. 591.250
Den aktuelle model koster (testbilen inkl. Alt udstyr, inkl. Lev.) kr. 829.941

Motor                                 4 cylindret diesel
Ydelse                                 190 HK
Max. Moment                    400 Nm ved 1750-250000 omdr/min.
Gearkasse                           8-trins automatgearkasse
Km/l                                   15,1
Energiklasse                       A+ – A
Tophastighed                     210 km/t
0-100 km/t.                         8,2 Sekunder
Køreklar vægt                     1865 kg
Totalvægt                           2400 kg
Anh.vægt m/u bremser     2000 kg/750 kg

About Author

Kategorier