Volvo XC60

TEST: Volvo XC60 er sikker, lækker (og stor)

Det bliver lidt trættende at blive ved med at rose Volvo’s nye biler, men det er samtidig svært at lade være. For allerede på vej hen mod Volvo XC60 må man tage sig selv i at smile lidt. Det er en flot vogn og når man kender lidt til den i forvejen og ved, hvad der er i vente, så er forventningerne store.

XC 60 er lillebror til svenskerne flagskib CX90, men selv om den er mindre end den største, så er XC60 stadig en SUV af den store slags. På p-pladsen ved mit rækkehus fylder den båsen godt op. Der er ikke plads til meget mere end den og jeg trækker maven ind, når jeg skal ud, for med 190 centimeter i bredden kommer naboens Skoda Fabia tæt på.

Skønt og skandinavisk

I kabinen er design og indretning helt i tråd med resten af Volvo’s foryngede program. XC60 ligger tæt op ad sit større forbillede XC90. Instrumentering er digital og i midterkonsollen har Volvo (lidt Tesla-agtigt) placeret en kæmpeskærm. Den har et hav af funktioner og indstillingsmuligheder og det kan virke uoverskueligt til at starte med, men når alle funktioner er sat op som du vil have det, så virker det. Også selv om den store skærm hurtigt kommer til at se lidt fedtet ud. Volvo leverer en lille klud med til at pudse skærmen. Den får du brug for. En lille irriterende ting med skærmen er, at det er herfra varme og ventilation styres og det kan man ikke gøre ’i blinde’ under kørsel. Det kræver lidt for meget opmærksomhed. Det bør Volvo tænke ind, når de opdaterer modellen.

Sæderne er skønne i Volvo nu om dage. De kan let indstilles så alle kan finde en god kørestilling og i det hele taget er komforten i top bag rattet i Volvo XC 60. Det er den også på bagsædet, hvor pladsen er rigelig og passagererne har deres egne dyser til frisk luft.

Der er lidt malurt i bægeret i testbilen. Plastikken i den eller veldesignede midterkonsol gabte så meget at en lillefinger kunne komme op mellem kardantunnel og plastikkappe.

Det er ikke lækkert og slet ikke på niveau med tyskerne i klassen. Om det er en enlig svale i testbilen ved jeg ikke og indtil jeg tester Volvo igen, vil jeg lade tvivlen komme de kinesiske svenskere til gode. Generelt lader samlekvaliteten til at være god og materialerne i kabinen er lækre, selv om der et par steder godt kunne være sparet på glinsende plastik. Der synes jeg ikke ser lækkert ud.

Godt diesellokomotiv

Motoren sættes i gang med et vrid på den lille krystalagtige knap i midterkonsollen. Og når den snurrer – i testmodellen er det en firecylindret diesel med 190 hk og et rigtig godt moment på 300 nm, der spiller ganske glimrende sammen med den 8-trins automatgearkasse, der er i bilen. Har du en campingvogn eller en hest, der skal fragtes rundt, så tager den store Volvo godt fat.

Det er ikke et setup til race, men til komfortabel kørsel og det klarer den store Volvo til perfektion. Altså det med komfortabel kørsel – også uden at fjerne køreglæden. Vil mn helt i top på køreglædeskalaen, så kan en luftfjedret undervogn tilkøbes, men de penge ville jeg spare og bruge på andet udstyr.

Som bil til hverdag er XC60 simpelthen et perfekt valg. Det er plads, man sidder godt og har overblik og godt udsyn – også bagud. Kræfterne er rigelige, selv om man altid kan ønske sig mere.

Og selv om Momentum er indstigningsniveau for udstyr, så er der det meste af det man gerne vil have. Dog savner jeg adaptiv fartpilot som standard., det kan du bestille, hvis der er råd og kryds også af, der hvor man bestiller den store LED-lyspakke. Den koster godt 37.000 kroner, men så får du også langt lys, der lyser virkelig langt og som automatisk blænder op og ned, når der er modkørende eller medkørende tæt på.

Volvo XC 60 er en skøn bil. Den er komfortabel, stor, praktisk og godt motoriseret og udstyret. Man betaler for det, når man skal slippe 720.000 kr. for en bil og selv om Volvo’en er pænt udstyret, så skal du alligevel slå et par krydser og udstyret er dyrt. Summen er, at XC60 er en god bil i sin klasse. Konkurrencen er hård fra Audi Q5, Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 og Jaguar F-Pace. Her er det nok en smagssag, hvad du ender med at købe. Men tag ud og kig på en Volvo XC60.    

Volvo XC60 T4 aut. Momentum

Den aktuelle model koster 601.435 kr.
Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr, inkl. Lev.) 720.585 kr. Motor: 4 cylindret diesel med 8-trins automatgear
Ydelse: 190 HK –
Moment: 300Nm 1.700-4.000
Tophastighed: 205 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 7,9 sek
Brændstofforbrug: 14,1 km/l
CO2: fra 165 g/km
Køreklar vægt: 1.771 kg
Totalvægt: 2.370 kg


https://bidtafbiler.dk/businessclass-paa-stoem-fra-mercedes-benz/

About Author

Kategorier