TEST: Frisk motor i faceliftet Suzuki Vitara

Faceliftet i den opdaterede Suzuki Vitara er ikke det største verden har set , men noget er der sket. De vigtigste forandringer foregår under motorhjelmen, hvor den største nyhed er den nye Boosterjet-benzinmotor på 4 cylindre og 1,4 liter og 140 hk. Den anden valgmulighed er 3 cylindre og 1,0 liter med 112 hk. Vi har testet begge motorer.

Udefra er der lidt ændringer i designet og Suzuki har udstyret Vitara med den mere karakteristisk front med seks store krom-ribber og let ændret design. Det klæder den lille SUV, der får et mere råt udseende. Bagtil er der lidt designmæssige ændringer og så er der blevet råd til LED-lys i baglygterne. Det giver bedre synlighed og – nok så vigtigt – ser mere moderne og lækkert ud, end i modellen fra før facelift.

Charmen ved Vitara er, at den udefra ligner en ’rigtig’ SUV. Den er ikke en forvokset forhøjet stationcar, men forsøger at ligne en 4×4 og det er, efter min mening, et charmerende træk. Selv om alle godt ved, at Vitara ikke kan bide skeer med Land Rover’s og store Jeep’s og at Suzuki bygger små, billige biler, der ikke er længst fremme teknologisk, så virker det råt. Som en hvalp, der bideer gadens voksne hunde i ørerne og slipper fra det. Det er på en eller anden facon befriende.

Jeg kan godt lide den måde Vitara tager sig ud på og er man modig, så disker Suzuki altid op med muligheden for at vælge farver med knald på, når man køber bil hos dem.

Bag rattet bliver man mødt af ret ordinær instrumentering. Der er en touchskærm med et lidt bedaget udtryk og ellers er instrumenteringen traditionel og let overskueligt. Knapper og kontakter sidder hvor de skal og man lærer hurtigt at betjene både lys, lyd og fartpilot.

Skal det være direktør-luksus – BMW frisker 7-serien op

Der er mulighed for at vælge mellem manuelt og automatgear. Jeg er normalt fortaler for automatgear – jeg er mageligt anlagt – men i Vitara synes jeg den manuelle gearkasse præsenterer sig bedst. Så kan man spare de penge og bruge dem på at tage skridtet fra den lille 3-cylindrede motor op til den lidt større 1,4 liters med 4 cylindre. De kører begge udmærket, men de ekstra kræfter i den ’store’ 1,4’er er rare at have.

Udstyret er ok

Som tidligere nævnt er kabinen lidt ordinær. Men kabinen er løftet og kvalitetsindtrykket pænt i forhold til kvaliteten. Der er stadig steder med hård plast, men Suzuki Vitara er en billig bil, så det hænger nok sammen.

Den skrabede indstigningsmodel er lige vel skrabet efter min smag, så tag øverste udstyrstrin ’Adventure’. Der får du bl.a. automatisk klimaanlæg, 17″ fælge, et multimediesystem med 7″ skærm og mulighed for Apple carplay, fartpilot og læderrat. Rattet er dejligt.

Komfortabel i hverdagen

Jeg kørte både i Vitara med den store motor og manuelt gear og virkelig meget i versionen med 1,0 liters Boosterjet med automatgear. Og jeg må indrømme at den overraskede positivt, da jeg tilbagelagde omtrent 800 kilometer på en lang langtur til Vestjylland fra Nordsjælland og hjem igen. Sæderne giver den fornødne stødte, affjedringen er komfortabel og selv om den adaptive fartpilot hører til i den mindst avancerede afdeling, så fungerer alt som det skal.

anstændig bagageplads i Suzuki Vitara

Jeg holdt en høj marchhastighed og det gik ud over brændstoføkonomien, men efter de mange kilometer bag rattet steg jeg ud af Vitara uden at være kørt flad.

Hvilke bilmærker holder prisen bedst? 

Suzuki har en stor plads i mit bløde hjerte. Jeg kan lide, at mærket laver de her billige biler med kant. Tænk på hvor meget køreglæde man får i Swift for få penge, hvor fed den ny Jimny er og også hvor tro Vitara er mod SUV-stilen, selv om den blegner ved siden af en Jeep Cherokee. Det er lige meget. For Suzuki er sin egen. Det er ikke ’cutting edge’-teknologi.

Du får ikke verdens bedste kvalitet. Men du får en bil, der charmerer dig. Det gør Vitara også. Jeg ville tage en 1,4 liters Boosterjet med Advance-udstyr i lyseblå og smile til verden.

Suzuki Vitara 1,0 Active AllGrip

Pris: 242.990 kr.
Vitara fås fra 197.990 kr.
Fås med manuel eller 6-trins elektronisk styret automatgearkasse og 112 hk eller 140 hk – to- eller firehjulstræk.

  • EU-miks: 17.2 km/ltr.
  • Motor: 1.0 R3 – benzin
  • Ydelse: 112 hk ved 5.500 omdr./min.
  • Moment: 170 nm/2.000 omdrejninger.
  • Topfart: 175 km/t
    0-100 km/t: 11,5 sek.

 

Vil du vide mere om el-biler? 
Så følg med her!

Følg os på Youtube !!

About Author

Kategorier