Ford Fiesta ST 2019

Test: Verdens sjoveste Ford Fiesta ST

”Hold kæft, hvor er den skæg!” Det var den mest brugte sætning bag rattet af ugens tester, Ford Fiesta ST. I hvert tilfælde de første fire dage.

Ford Fiesta ST 2019

Ford Fiesta ST er et bæst. 200 hestekræfter, seks manuelle gear og træk på forhjulene. En simpel opskrift, der sammen med en stram undervogn og et direkte styretøj giver en forrygende køreoplevelse. Det meste af tiden.

Ford Fiesta ST 2019

Fiesta ST ser sporty ud. De sort-røde ST-mærker på front og bagklap advarer andre ’gaderæsere’ om at her kan man let få r**** på komedie og bag rattet bliver man holdt godt fast af Recaro-sportssæder, der klemmer om kroppen og ikke tillader, at du rutcher rundt på sædehynde. Fedt! Især når det rundt om hjørner eller du kaster den lille hidsige ST’er gennem en rundkørsel eller ned ad en snoet landevej.

Den lille Ford har, som sine søskende i Fiesta-flokken, tre cylindre. Men i ST er motoren pumpet godt op og det giver altså 200 hk og 290 nm fra den lille 1,5 liters ude over forhjulene.

Som noget nyt (og smart) kobler den ene af cylindrene fra ved lav belastning og så kører den pludselig kun på to cylindre. Mere økonomisk og mere effektivt, siger Ford.

Smil bag rattet

De er masser af biler, der har masser af kræfter. Der er også mange der er sjove at køre og som er hurtige som bare f*****. I Fiesta ST er de egenskaber alle sammen til stede Med spinnende hjul rundt om hjørnerne eller hård acceleration ud af lyskrydset eller frisk flettende bykørsel er der smil fra øre til øre. Det hjælper også, at der er en god gammeldags håndbremse, som man kan hive i, hvis man skal lidt mere sidelæns rundt.

”Hold kæft, hvor er den skæg!” Fik jeg sagt det? Der er tre forskellige køreprogrammer. De ændrer på gasresponsen, motoren lyd, styretøjets respons og ESC-systemets indstillinger. De tre re. Normal, Sport og Track. Lad den stå i Sport. Undtagen hvis du er på bane. Det lyder fedest. Og det er sjovest.

Indstyringen i Fiesta ST er præcis og skarp. Der, hvor rattet peger hen, kører bilen og den reagerer på små korrektioner i kurverne som en go-cart, for at bruge et slidt udtryk. Men det gør den. Brems, Styr ind. Giv gas ud. Man bliver aldrig træt af sving i Fiesta’en, der har masser af vejgreb. Det hjælper de brede dæk (205 mm Michelin Pilot Sport) med og differentiale magen til det, der sidder i Focus RS.

Selv om mane sikkert rynker på næsen af tre cylindre, så har Ford haft succes med at sætte den op til sjov. Den kører som en drøm. Der er kræfter allerede fra bunden og den lille hidsige motor trækker fint op til begrænseren, der ligger lige under de 7.000 omdr/min.

Og så er alt som det skal være, tænker du. Ja, det er det. Hvis du kun skal køre korte ture og ræse lidt rundt.

Jeg skulle desværre køre 800 km på en dag og her lærte jeg noget om Fiesta ST’s begrænsninger. Lige så stort smilet er, når du stiger ud efter at have hentet morgenbrød med skrigende dæk, lige så stift er det når du stiger ud efter 800 kilometer med en knaldhård undervogn og et fast og snævert Recarosæde uden mulighed for at skifte stilling. Jeg troede, at jeg havde fået hofteskred, da jeg væltede ud efter godt 7 timer bag rattet. Her vil nogen, måske med rette hævde, at kunderne til Ford Fiesta ST er ligeglade. De køber bilen for indstyringen, de 200 hk og den fede GTi-feeling den hidsige Ford har. Og det kan man have ret i.

Ford Fiesta ST 2019

Det kunne jeg også selv have fundet på. Før hofteskredet.
Skal du ikke på langtur, er du under 45 år og mindre stivbenet end mig, elsker du larm og dækhvin, så er 281.100 kr. billigt for en knaldfed forhjulstrukket køremaskine. Og det er Ford Fiesta ST.

Ford Fiesta ST

  • Pris: Testbil eks. udstyr: 281.100 kr.
  • EU-miks: 16,7 km/ltr.
  • Motor: 1,5 R3, Ydelse: 200 hk ved 6.000 omdr./min.
    Moment: 290 nm/1.600 omdrejninger.
  • Topfart: 232 km/t
    0-100 km/t: 6,5 sek.

Ford Fiesta ST 2019