Kia Sportage 2019

TEST: Kia Sportage stadig med helt fremme

Den ligner en ’rigtig’ SUV. Den er stor og ser stærk ud og så har Kia Sportage har fået et facelift. Der er kommet mere udstyr og det skal der også til. Konkurrencen er hård blandt SUV’erne i klassen.

Kia Sportage 2019

Kia har rykket sit brand fra at være noget man så skævt til og fnes lidt af, til nu om dage at stå med en af favoritterne til at vinde Årets Bil 2019, når den pris skal uddeles i det begyndelsen nye år. Med på den rejse har Sportage også været. Den var et underligt syn i sin allerførste version. Nu er det 4. generation og det seneste facelift det gælder og her er har Kia ramt rigtigt. Sportage er en rigtig SUV. Det er ikke en høj stationcar, men ligner mere en 4×4, der kan lidt af hvert.

Når det kommer til at kapre kunderne, så har Kia et par trumfer i ærmet i klassen af SUV’er og crossovers 3-400.000 kr. Det første er nævnt til ulidelighed. 7 års garanti. Det er stadig værd at fremhæve. Det andet er udstyr, udstyr, udstyr. Kia kaster om sig med varme i rattet og sæderne, USB-stik på bagsæderne, fartpilot, LED-lys og mere til. Det giver value for money. Vælger man GT-Line, som er den vi har testet, så er stylingen mere sporty. Det er også lækkert, men det koster lidt.

Sportage er stor

Kia Sportage tager sig godt ud. Den er stor og fylder godt i landskabet, som en ægte SUV skal og Kia’s designere har strammet den lidt op i faceliftet, så Sportage står mere skarpt. LED kørelys er standard og klæder bilen ganske godt.

Kia Sportage 2019 (5)

Bag rattet i den store bil er der let at finde en komfortabel kørestilling. Sæderne er brede og komfortable og mere til langtur en til sporty kørsel, men det giver jo ganske god mening i en bil af denne type.

På bagsædet er der også god plads – også til voksne.  Bagagerummet er stort og indstigningen er nem, både foran og til bagsædet.

Stille og rolig fart på

Selv om Sportage fylder godt op er den ikke så tung, som man kunne være bange for. 1.470 kg. er rimeligt og med 177 hk og et moment på 265 nm er der pænt med kræfter og Sportage går fra 0-100 km/t på bare 9,2 sekunder, mens topfarten er 205. Det hele stemmer. Det er rigeligt både til daglig, på ferieturen med familien og til at trække en campingvogn eller noget andet på krogen.

Kræfterne kommer i asfalten via seks manuelle gear i testbilen. Havde jeg frit valg ville jeg vælge en automatgearkasse til en biltype som Sportage, men det er en smagssag og den manuelle fungerer som den skal. Dertil kommer det lille ‘men’, at der kun kan fås automatisk gear og benzinmotor sammen med 4-hjulstræk. Det skal man have brug for, for at betale for, så mon ikke flest vælger manuelle gear og forhjulstræk. Det virker mest fornuftigt.

Køreegenskaberne i den koreanske SUV er … SUV-agtige. Den store bil er blød omkring hjørnerne og huller og fartbump bliver på behagelig vis suget op af den tilgivende affjedring.

Konkurrencen i klassen er hård. Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Skoda Karoq, Renault Kadjar, Mazda CX 5 puster Sportage i nakken. Sportage skiller sig ud med ’ægte’ SUV-look, masser af udstyr og Kia’s garanti (suk, der var den igen, garantien).

Hvad man skal vælge er en personlig sag, men Kia Sportage er aldrig et dårligt valg.

Kia Sportage 1,6 T-GDI

  • Pris: Testbil inkl. udstyr: 384.198 kr.
    Kia Sportage fås fra 301.559 kr.
  • EU-miks: 13,3 km/ltr.
  • Motor: 1,6 R4, Ydelse: 177 hk ved 4.500 omdr./min.
    Moment: 266 nm
  • Topfart: 205 km/t
    0-100 km/t: 9,6 sek.
  • Bagagerum: 503 ltr.

About Author

Kategorier