Range Rover Velar

TEST: Stor og smuk – Range Rover Velar er en SUV-stjerne

Alle ved, at Range Rovers er store. Men da jeg nærmer mig Range Rover Velar slår det mig alligevel, hvor stor den er. Det er en imponerende vogn. Klassisk lang Range Rover-snude med det tætte frontgitter. Store lygter med LED og en kabine, derudefra ser enorm ud. Jeg kommer til at tænke lidt på en båd, da jeg kigger på Velar. Det er måske afslutningen af bilen med det store udhæng bagtil. Alt i alt imponerer den med sit udseende.

Range Rover Velar

Velar er bygget på samme platform som Jaguar F-Pace og ligger størrelsesmæssigt mellem den mindste Range Rover Evoque og den største Sport og som det skal være i en Range Rover, så er det en luksuriøs bil.

Men før man mærker det, skal man ind i den. Her får man en smagsprøve på Velar-lir. Dørhåndtagene er indlagt i døren og kører ud, når du med nøglen i lommen stiller dig ved døren.
Åbne og ind bag rattet og her er masser af ’wauw’. Kabinen er meget moderne og udstyret med ikke mindre end to 10-tommer touchskærme i midterkonsollen. I den øverste styrer man navigationsanlægget, infotainment og bilens kameraer, der er i brug ved offroad-kørsel (som vi ikke prøvede). Den nederste skærm tager sig af klimaanlægget og de forskellige indstillingsmuligheder til skiftende terræn.

Er det nu du skal have elbil? Kom med på tur i Hyundai Kona Electric

Selv om det bliver meget skærm, så fungerer det udmærket, og for dem, der er lidt teknologiforskrækede er der gammeldags knapper til at indstille temperaturen med. Det er bare nemmere under kørsel, end at ramme rigtigt på en touchskærm.

Range Rover Velar

Flot flyder flyder flot

Med gearvælgeren sat på ’D’ og motoren i gang er det tid til at tage Velar ud på vejene.
Jeg kører hjem fra forhandleren, hvor jeg har hentet den, ad bagvejene og på snoede landeveje mærker man, ar Velar er en stor bil. Styretøjet er fint og reagerer præcist, kræfter er der nok af i motoren. Vi tester en 2-liters R-Dynamic S med 250 heste. Det passer fint til bilen, selv om man næppe ville sige nj til lidt flere kræfter, hvis pengepungen tillader det.

Nu er den her: Ny Toyota Supra GR

Der er ingen SUV’er, der er skabt til snævre sving og snoede veje. Der er nogen, der gør det bedre end andre i den disciplin, bla. andre Alfa Romeo Stelvio og Porsche Macan, men det bliver aldrig Velar, der tager priser på de veje.

Det gør den store englænder til gengæld, der hvor det gælder. Og det gælder, når der skal køres langt og cruises. Luftaffjedringen suger ujævnheder og bump op og den store Velar driver afsted i yderbanen med høj marchhastighed uden problemer og med et tårnhøjt komfortniveau. Kabinen er tyst, sæderne gode, pladsen generøs både for og bag. Der er også rigtig meget plads til bagagen.

Range Rover Velar. Jeg indrømmer, at jeg indimellem bliver lidt skeptisk, når bilerne bliver store og dyre. Men i Velar blev jeg solgt. Den er lækker, den er stor, den er komfortabel. Den er endda smuk – især taget i betragtning af størrelsen. Og skal jeg være ærlig, så synes jeg heller ikke den er urimelig dyr.
Den testede version koster 1,3 mio. kr. Det er meget. Men man får alt det ovennævnte lækkerhed og et omfattende udstyrsniveau for de penge og kan man nøjes med mindre, så kan man faktisk få den flotte kæmpe fra 866.000 kr og kan man nøjes med de 180 diesel-heste, så får man vejens smukkeste SUV.
Range Rover Velar bliver aldrig ’mest solgte’ eller en bil, der holder prisen godt, til gengæld kan den få dig til at smile med sit smukke ydre og det kan være nok så vigtigt.

Range Rover Velar, R-Dynamic S 250

Velar fåes fra 866.000 kr.
Testbilen kostede inkl udstyr 1.307.680 kr

  • EU-miks:12,8 km/ltr.
  • Motor: 2,0 R4 – benzin
  • Ydelse: 250 hk ved 5.500 omdr./min.
  • Moment: 365 nm/1.200 omdrejninger.
  • Topfart: 217 km/t
    0-100 km/t: 7,1 sek.