reanult kadjar 2019

TEST: Renault Kadjar får facelift og ny motorer

Man skal pudse brillerne for at få øje på forandringerne på den faceliftede Renault Kadjar. Men der er sket noget på et vigtigt område. Det er under hjelmen, hvor der er kommet nye benzinmotorer på 1,3 liter.

Renault Kadjar 2019

Renault Kadjar lever lidt i skyggen af storsællerten Nissan Qashqai, som er er stærkt beslægtet med. Nissan sender biler ud af butikken i rekordfart, men Kadjar ikke har nær samme popularitet, trods det åbenlyse slægtskab. Men der er ingen grund til, at det skal være sådan, for Kadjar er en god crossover, der selv med et par år på bagen, sagtens kan være med i konkurrencen om kunderne i den mellemstore crossover-klasse.

Saft og kraft i motoren

Renault vil være med, hvor det sker og derfor har Kadjar fået nye 1,3-liters benzinmotorer på hhv. 140 hk og 160 hk. Dem har Nissan haft et stykke tid i Qashqai. Vi tester Renault Kadjar i en 140 hk-version med syvtrins EDC-automatgear og Bose-udstyrspakken.

Selv om Kadjar er en stor vogn og 1.3 liter ikke er en stor motor, så overrasker den nye motor positivt ved at være rigtig kvik. Den kvikke motor sammen med automatgearet spiller godt sammen for det meste, men jeg får flere gange sat i gang med hvinede dæk fra lyskryds, fordi gearkassen tager hurtigt og hårdt fra. Det kræver et delikat tryk på sømmet at slipper for det.

Kørslen er til den bløde side. Det er fint med mig i en bil som Kadjar. Den skal ikke være sat op hårdt. Den skal kunne fragte familien og indkøb uden problemer og det er Kadjar god til.

Ganske flot vogn

Renault Kadjar er en pæn bil og den testede version, der står i en skinnede flot metallic blå. Det klæder den. Selv om bilen så dagens lys i 2015, så synes jeg, at den er ganske flot af sin slags at være. Den skæmmer ikke carporten.

Til hverdag byder Kadjar på masser af praktiske foranstaltninger. Der er masser af aflæggeplads til mobiltelefon og nøgler og bagagerummet har en dobbeltbund, hvor du kan gemme rodet væk.

Renault Kadjar 2019 Bose

Førerpladsen er god. Man sidder godt i de komfortable sæder, der har en snert af blødhed. Dejligt. Bag rattet er de fleste informationer, speedometer, brændstof mv og rattet har kontakter til betjening af telefon og fartpilot. Midt i konsollen sidder en 7”-skærm, der med sin klejne størrelse og lave opløsning ikke lever op til de krav, de fleste stiller til infotainment i nye biler. Der skulle Renault har brugt lidt penge.

Om det er med vilje, for at virke fransk og fjollet, eller det er ingeniørerne, der glemte dem, det ved jeg ikke. Men Kadjar tager prisen for ’mest idiotisk placerede sædevarmeknapper’. De sidder på armlænet mellem sæderne, helt usynlige for det menneskelige øje under kørsel. Den slags er jeg træt af i moderne biler. Det må være muligt at sætte dem i nærheden af resten af klimaanlægget. Det ville være logisk.

Pænt standardudstyr

Kadjar er pænt udstyret, selv fra indstigningstrinnet Life. Alligevel vil de færreste være tilfredse med det og hører du til dem, der tager sikkerheden i bilen alvorligt, er du nød til at smide flere penge på bordet og gå et trin op til Zen for at få en automatisk nødbremse.

Og så er der den testede Bose-version, hvor der er vellyd fra – Bose. Et lækkert velspillende surround-anlæg med otte højttalere, sørger for, at du får kvalitetslyd i ørene under kørslen. Desuden får du andre ting med i pakken, såsom bakkamera, varme i forrude, justerbar længde på sædehynden og nok så vigtigt full LED-forlygter. De sidste er værd at tage med, for der er god power på LED-lygterne, når du kører på mørke vinterveje. Lækkert.

20 ekstra heste koster 4.000 kroner

Kadjar Bose koster fra 301.900 kr. med 140 hk og manuel gearkasse. Den testede version koster med automatgear og 140 hk 324.900 kr. Går man et trin op og tager 160 hk, så er merprisen sølle 4.000 kr. og så giver det igen mening at nøjes med den mindste motor.

reanult kadjar 2019

Kadjar eller Qashqai

Om du er til japansk eller fransk må du selv om, hvis du står i markedet og kigger på ny crossover. Renault Kadjar tager sig godt ud og selv om den har sine små skævheder, så er det en god bil. Og hvis du ikke gider have en Qashqai, fordi naboen har en, så køb en Kadjar.

Renault Kadjar
TCE 140 EDC BOSE

Pris: Testbilen koster 324.900 kr.
Brændstofforbrug (WLPT): 14,9 km/l.
C02 pr. km: 153 g.
Motor: Fire cylindret benzinmotor på 1,3 liter
Ydelse: 140 hk
Moment: 240 Nm ved 1.600 omdr./min.
Topfart: 203 km/t
0-100 km/t: 9,6 sek.
Køreklar vægt: 1.218 kg
Tilladt anhængervægt
: 1500 kg m bremser – 715 kg uden bremser
Bagagerum: 472 liter.

Besøg Bidt Af Biler på Youtube

About Author

Kategorier