Citroen C4 Cactus

Citroën C4 Cactus – Stikker ud uden at stikke af

TEST: Citroen C4 Cactus gav alle noget at snakke om da den kom på gaden i 2014. Cactus trak Citroen tilbage til rødderne. Cactus var praktisk, billig – og med et særpræget design. Især de store airbumps på dørsiderne vakte opmærksomhed. Meningen var at de skulle tage stødet fra andres bildøre og der var, mildest talt, delte meninger om de var kønne. En ting er sikkert. De tjente et formål for Citroen, der fik masser af opmærksomhed på den nye model.
Citroen C4 Cactus

Mindre særpræg i Citroën C4 Cactus

Nu er fire år gået og den særprægede Cactus har fået et større facelift. Det gået ud over det særprægede. De føromtalte airbumps er svundet ind til næsten ingenting og hvor de før sad midt på dørene, så de var til at få øje på, så er de nu rykket ned i bunden af bildørene.

Citroen C4 Cactus

Automatgear eller ej

På Bidtafbiler.dk har vi testet to versioner af Citroën C4 Cactus. Denne ene er en trecylindret 1,2 liters benzinmotor med 110 hk. Den har automatgear med seks trin. Den anden er en 1,6 liters diesel med fire cylindre og 100 hk, samt manuelt gear med fem trin.

Fem trin i en manuel gearkasse nu om dage er noget ’altmodisch’. Der kunne Citroen godt have ofret et trin mere. Så havde ingen løftet et øjenbryn og det havde passet godt til dieselmotoren.

Volkswagen planlægger flere el-biler.
Nu genopliver de Beach buggy’en

I benzineren testede vi automatgearkassen. Og hvis du vælger den option, så skal du lægge 35.ooo til den tilsvarende manuelle benziner, der i øvrigt har seks gear. Det er mange penge, også fordi den automatiske ikke er nogen åbenbaring i bløde skift. Der ville jeg nok spare på gearkassen og spendere på udstyr i stedet.

Diesel eller benzin?

Benzinmotoren gør det fint med sine 110 hk. Det samme gør dieselkværnen. Der skal manafstemme sit valg efter kørselsbehovet. Pendler man langt er der god økonomi i at vælge den velkendte PSA-diesel, der er den eneste dieselmulighed i Cactus-programmet. Kan man bedre lide lyden og lugten af benzin er der to versioner. Den testede 110 hk og en noget mere bovlam 82 hk i indstigningsmodellen. Her er der til gengæld ingen tvivl. Drop den lille motor. Den bliver du ikke fornøjet af at have under hjelmen. Tag de 110 hk og nyd dem.

Keepin’ it real I Citroën C4 Cactus

Bag rattet er det, at Citroen-arven kommer til sin ret. Sæderne. De ser skønne ud i stof. De er brede og ser mere ud som en behagelig lænestol, end et bilsæde. Og det er også den oplevelse man har, når man har siddet i dem.

De er komfortable og bløde uden det bliver for meget og selv om sidestøtte er en by i … Sydfrankrig, så generer det ikke, for C4 Cactus lægger alligevel ikke op til ræs om hjørnerne.

Citroen C4 Cactus

Instrumentering er mildest talt også særlig. Et display, der minder om 1980’ernes digitale instrumentering giver de oplysninger, der er brug for om fart, fartpilot og brændstofstand mv. og en mere moderne skærm i midten klarer alt det med varme og musik og telefon.

Peugeots 3008 har fået en nøjsom dieselmotor – læs testen her.

Handskerummets overside er designet, så det minder lidt om en gammeldags kuffert, der er stropper til at hive i, når dørene skal lukkes og på bagdørenes ruder kan man ikke rulle ned, men kun åbne en sprække ved at vippe det lille hængsel. Det sidste har jeg ikke set andre steder siden 1980’erne. Meget retro. Det meste af det fedt, men den med vinduerne på bagsædet – det er vist irriterende til tider for passagerne deromme.

Mere irriterende på bagsædet er pladsforholdene, der ikke er til meget mere end børn. Jeg kunne i hvert tilfælde ikke finde mig til rette ’bag mig selv’.

Ude på vejen i Cactus

Citroen har været kendt (og berygtet) for den hydropneumatiske affjedring man satte i DS/ID tilbage i midten af forrige årtusinde og som man sagde farvel til for år tilbage. Men den svævende kørsel, der er essensen af Citroen, kan man alligevel få, for i C¤ Cactus er franskmændenes nye “Progressiv hydrauliske støddæmpere” standard og det betyder blødhed. Den er ikke pneumatisk. Der er talen om en avanceret mekanisk støddæmper og sammen med bløde fjedre giver det den svævende fornemmelse, der skal til i en ’ægte’ Citroen.

Hvad skal man med en Citroen C4 Cactus? Den har sine særheder og det er det, der trækker op. Udstyr og komfort og sikkerhed er på samme niveau som konkurrenterne. Den er komfortabel og skiller sig ud og forsvinder ikke for dig på p-pladsen foran REMA1000 eller skolen. Jeg kan … jeg vil kunne lide Citroen C4 Cactus. Den skal have et godt skudsmål, for man bliver glad af de designmæssige skævheder, kuffertlooket på handskerummet, stropperne til at lukke dørene og de bløde æder og den citronistiske affjedring. C4 Cactus har sjæl og charme. Det koster lidt på praktikaliteten og andre steder, men alligevel… Tres Bien.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110 Aut. Skyline

Pris: Testbilen koster 244.990,-
C4 Cactus fås fra 174.990,-
Brændstofforbrug (WLTP): 15,6 km/l.
Motor: Tre cylindre benzinmotor m/ turbo
Ydelse: 110 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 205 Nm ved 1.500 omdr./min.
Topfart: 188 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Køreklar vægt: 1.210 kg
Tilladt anhængervægt: 920 kg m bremser – 570 kg uden bremser
Bagagerum: 358/1.170 l.

Citroen C4 Cactus 1.5 BLUEHDI 100 SKYLINE

Pris: Testbilen koster 209.990 kr.
C4 Cactus fås fra 174.990,-
Brændstofforbrug (eu-norm): 25,0 km/l.
Motor: Fire cylindret dieselmotor m/ turbo
Ydelse: 100 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 254 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 184 km/t
0-100 km/t: 11,1 sek.
Køreklar vægt: 1.218 kg
Tilladt anhængervægt
: 950 kg m bremser – 575 kg uden bremser
Bagagerum: 358/1.170 l.

Kategorier