TEST: Mercedes-Benz 300 de

Der er biler, hvor man bare ville ønske, at man ikke behøvede kigge på prisen og i stedet bare kunne ringe til forhandleren og sige: ”Jeg tager en af dem”. Sådan en er Mercedes Benz E 300 de. Den store sedan ser godt ud og den er, som en Mercedes Benz skal være, en drømmedejlig rejsevogn, der tilbyder komfort i absolut topklasse. Med høj fart på motorvej – 200 km/t – er der stort set ingen støj, undervognen opsuger de fleste ujævnheder i vejene og kørsel ved lav hastighed er så tyst, at man er i tvivl om det er elmotoren eller dieselmotoren, der driver bilen frem. Det er altså skønt.

Mercedes-Benz-300-de-sedan-2019-9-komprimeret

Instrumentering og førerpladsen er ganske enkelt super godt indrettet og (måske) den mest gennemtænkte i klassen. Knapperne sidder logisk placeret og der er ’rigtige’ knapper til at styre lyden og klimaanlægget. Det er godt, for det er svært at betjene en touchskærm under kørsel. Til gengæld er de store (virkelig store) skærme ikke ’touch’. Det kunne man måske ønske sig, men betjeningen er meget intuitiv, når man lærer det hele at kende og man savner til gengæld ikke fedtfingre på skærmene.

Instrumentbrættet og stof og plastik på dørsider og sæder er i virkelig god kvalitet. Der er ingen kedelige sprækker, hvor samlingerne er sjuskede, fladerne er bløde og behagelige og det hele er ganske lækkert lavet. Designet er ikke let og moderne, som i nye Volvo’er, men tysk og lidt tungt. Det er en smagssag, hvad man bedst kan lide. Summen er, at det er godt lavet.

Smidig og tyst motor

Under hjelmen, ude ved stjernen, ligger der en 4-cylindret langsgående motor på 2-liter. Den leverer, uden strøm, 194 hestekræfter og 400 nm, der allerede er tilstede mellem 1.600 og 2800 omdrejninger. Når så elmotoren sætter ind, ser tingene anderledes godt ud. Så er der nemlig 306 hestekræfter og – hold fast – 700 nm. Det er mere end tilstrækkeligt.

Når man starter bilen, er den som udgangspunkt altid i ’Hybrid-indstilling’. Det fungerer fint, bilen kører på el det meste af tiden og når der er brug for mere kraft eller strømmen ikke rækker længere, så sætter den stille dieselmotor nærmest umærkeligt ind. Som det næsten altid er tilfældet hos Mercedes Benz arbejder motorerne og den automatiske 9-trins gearkasse eksemplarisk sammen.

Selve rækkevidden i 300 de på ren el er ikke det man skal købe bilen for. Mercedes Benz angiver den til 52 km. efter WLPT-normen, men i virkeligheden er den noget lavere. Det lykkedes ikke for os, at få mere end 35 km ud af batterierne, men det skyldes nok, at vores køremønster ikke helt ligner WLPT-køremønstret.

Mercedes Benz E 300 de er letkørt og smidig. Både på land og i by er affjedringen godt afstemt. Hurtige vognbaneskift er intet problem i by, hurtige overhalinger intet problem på landevej og styretøjet er direkte og præcist, uden at ’limousine-fornemmelsen’ er sat over styr. Og den står godt fast på brede standard 18” hjul.

E-klassen er kendt og elsket i taxa-branchen. Både for pålidelighed og gensalgsværdi, men også fordi der er god plads på bagsædet. Det gælder stadig. Passagerer på 2. række har pænt med plads. Jeg er ikke en god bagsædetester med mine begrænsede 175 cm og jeg har rigelig plads. Det vil de fleste have. Der er god plads i højden og inden problemer med at få plads til benene. Sædekomforten på bagsædet er god og der er ingen tvivl om, at Mercedes Benz i E-Klassen har en rejsevogn, der også kræser for de bagerste passagerer.

Bagagerummet er lidt handicappet i forhold til normalen. Normalen er uden batterier og hybridteknologi. Det optager en del plads i modellen her. Der er ganske enkelt en kasse på tværs i bagagerummet. Den optager meget plads og ødelægger rummets kvaliteter. Det er svært at pakke feriebagagen i det under irregulære rum.

En perle til langfart – uden for meget bagage

Mercedes Benz 300 de er et vidunderligt køretøj og til langfart er den uovertruffen. Tyst, hurtig, komfortabel. Bilferie bliver intet problem. Kun hvis man skal have masser af bagage med. For hybridteknologien fylder godt i denne model og det trækker ned. Samtidig er den reelle rækkevidde på el nærmest fornærmende lille.  Alt i alt er E 300 de en skøn vogn. Måske skulle man droppe hybrid-delen og bruge de sparede penge på enten mere motor eller mere udstyr, når man bestiller en.

Mercedes-Benz E 300 de sedan

Pris: 634.898 kr. (Kampagnepris)

•                          Motor:2 liter – 4 cylindre – diesel/el
•                          CO2 udledning: 44 g/km
•                          Effekt: 306 hk
•                          Moment: 400/700 Nm
•                          Topfart: 198 km/t.
•                          Acc. (0-100) – 5,9 sek.
•                          Køreklar vægt: 1.735 kg
•                          Nyttelast: 635 kg
•                          Maks. påhængsvægt: 2.100 kg/750 kg
•                          Bagagerum: ca. 540 l.

About Author

Kategorier