Mazda 3 2019

TEST: Mazda 3 – lækker, lille og dyr

Som motorjournalist ser man mange biler. Og det er sjældent man lader sig imponere. Men det lykkedes alligevel Mazda at imponere mig med Mazda 3, da jeg hentede den hos importøren i Hvidovre. Den er flot og linjerne får den til at se hurtig ud og så snart man åbner førerdøren sætter den japanske kæmper i Golf-klassen sig igennem.

Den er utroligt godt skruet sammen i kabinen. Der er lækre materialer alle vegne og det er sjældent, at se en bil, hvor man ingen steder ser lidt tarvelig plastik eller en samling, der ikke helt spiller. Men sådan var det i den Mazda 3, som vi lånte.

Lækre materialer

Bag rattet er det let at finde en god kørestilling og når man starter motoren, så får man også en lille overraskelse. Årets Bil blev Ford Focus, der er berømt for sin 3-cylindrede motor. Hvis man har kørt med den – det har jeg, for jeg har en 3-cylindret Ford som privatbil – så ved man, hvordan den kan snerre. I Mazda 3 er der 2 liter og 4 cylindre. Det giver en noget mere rolig motorgang, der frem for alt er meget tyst. Det er dejligt, Hvad der ikke er så dejligt ved den 2. liters Mazda-motor er kræfterne. Der er 122 hk og et moment på 213 nm ved 4.000 omdrejninger. Det er i underkanten til den sporty udseende bil.

Mazda 3 interiør

Især fordi resten af Mazda 3 er super velkørende. Gearskift er let og skiftene er stramme og går helt præcist og styretøjet er præcise. Alt i alt er der en rigtig god balance mellem det sportslige og det komfortable.

Jeg indrømmer at jeg fra førersædet er glad for Mazda 3. ja, ja – der mangler lidt kræfter, men kvalitetsindtrykket og køreoplevelsen er ganske enkelt rigtig god.

Men – der er altid et men. For på bagsædet er pladsen trang. Loftshøjden rækker til mine 175 cm., men heller ikke til meget mere og udsynet fra bagsædet er dårligt på grund af den lille rude i bagdøren og den stærkt skrånende c-stolpe. Samme c-stolpe er i øvrigt så bred, at udsynet skråt bagud er nærmest ikke eksisterende. Det vil diskvalificere Mazda i manges øjne. I hvert tilfælde hos dem, der skal bruge bagsæderne til andet end en weekendtaske.

Prisen for Mazda 3 starter ved 250.000 kr. Det får man meget bil for i Golf-klassen og får den testede topudstyrede Cosmo-version skal du lægge 300.000 kr. hos forhandleren. Og til de penge er der pludselig meget at vælge i mellem, fra VW Golf til Ford Focus eller andre i klassen.

Mazda 3 er lækker. Det synes jeg. Der mangler bund i den 2. liters benzinmotor og pladsen bagi er ikke god. Til gengæld er den utrolig lækkert skruet sammen, godt afstemt mellem sport og komfort og så ser den knaldgodt ud.

Data: Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 Cosmo

Pris: inkl. levering: 500.000 kr.

  • Motor: 4 cylindret benzin
  • Ydelse: 122 HK
  • Max. Moment: 213 nm v. 4.000 omdr.
  • Gearkasse: 6-trins manuel
  • Km/l: 15,9
  • Tophastighed: 197 km/t
  • 0-100 km/t.: 10,3 sekunder
  • Køreklar vægt: 1.274 kg
  • Totalvægt: 1.875 kg
  • Anh. m/u bremser: 1.300 kg/600 kg

Hvad med varebiler? Dem kan du læse om her!