Test: Kia Sportage rammer plet

Kia har lanceret den nye Sportage og med den rammer det koreanske mærke midten af skiven og tager et stort spring fremad. Den nye Sportage har det en SUV skal have.

En uge i den nye Kia Sportage var nok. Kia har gjort det – koranerne har skruet en virkelig vellykket SUV sammen.  Den store Kia har det man har brug for. Der er først og fremmest masser af plads. Både i det 503 liter store bagagerum og på bagsædet, hvor både børn og voksne let kan finde sig til rette – Også på lange ture. Der er også udtag til strøm (til børn og Ipads) og varme i bagsædet.
Bag rattet befinder man sig også godt. Sæderne er komfortable og førerpladsen er velindrettet. Her har Kia taget et skridt fremad. Interiøret er lækkert lavet og giver den rigtige kvalitetsfølelse og den obligatoriske skærm i midterkonsolen fungerer som den skal.

Læs også om Sportage-storebroderen Kia Sorento

Lækker når man skal langt ligeud
På vejen er den nye Kia Sportage ikke svingenes konge Det er en halvstor bil, og højde og drøjde gør at Sportage mere til en langtursbil end en legetøjsbil.  I hverdagen gør den det fremragende på både lande- og motorvej. Især på lidt længere stræk bliver det tydeligt, at Kia’en er retningsstabil, letkørt og komfortabel hvilket opfylder de krav jeg har til transport i hverdagen. I den testede version med benzinmotor og automatgear kan man bare lægge sig i overhalingsbanen og suse afsted, for det kan Kia’en.2015-5977762016-kia-sportage-gt-line1Priserne på den nye Kia Sportage starter ved meget rimelige 299.000 kr. Der får du en benzinmotor med 132 hk.
Det er måske ikke helt nok til den halvstore SUV, så overvej den lidt større benzinmotor med 177 hk eller en diesel med 136 hk. De koster henholdsvis 409.000 kr. eller 359.000 kr.

Motor:
4 cylindre, turbodiesel, 16 ventiler, 1591 ccm.
Ydelse:
177 hk ved 5.500 o/m,  265 nm ved 1500 o/m
Topfart: 201 km/t
0 – 100 km/t:  
9,1 sek.
Brændstofforbrug:
13,3 km/l

 

About Author

Skriv et svar

Kategorier