Skoda Fabia Combi 2019 (2)

TEST: Faceliftet Skoda Fabia er en ven i hverdagen

Der er ingen der vender sig om på gaden efter dig, når du kommer rullende i en Skoda Fabia. Men det er heler ikke det der er meningen med den tjekkiske Polo-kusine. Meningen er, at en Fabia skal være én praktisk og tillidsvækkende ven i hverdagen. Og det er den.

Udefra er den lille stationcar jeg har lånt hos importøren ikke noget særligt, men der er mange gode detaljer i den lille tjekke. Det kommer jeg tilbage til.

På designsiden er der kommet ændringer især på bilens front. Den nye store kølergrill giver Fabia en markant fremtoning, og de re-designede forlygter har LED-teknik – men kun som ekstraudstyr.

Som salgsgimmick har Skoda valgt en række småpraktiske og egentlig ret fede løsninger. I tankdækslet er der monteret en isskraber, inde i bilen er der masser af rum og lommer til småting og der er endda en indbygget paraply. Og som det allerbedste. I bagagerummet er der en krog til tasker og poser, og for en gangs skyld er den dimensioneret, så den kan bruges. Den kan holde en indkøbspose og jeg er fri for at samle indkøbene sammen i hele bagagerummet, hvis jeg en enkelt gang har revet lidt for hårdt i rattet på vej hjem fra Netto.

Nye motorer

Den nye Fabia har også fået nye motorer. VW har droppet diesel i Fabia. Det sælger ikke i så små biler. Så alle motorer er nu med benzin og VW-koncernen er påpasselige. De nye motorer er udstyret med partikelfilter, så de lever op til de seneste miljøkrav.  Motorerne har 75, 95 eller 110 hestekræfter: den sidste version er den Bidt Af Biler har testet. Den fås både med manuel og DSG-gearkasse og vi kørte med DSG.

Det fungerer fint og DSG skifter hurtigt, som det skal. Selv om automatgear måske er en luksus de fleste bilkøbere hurtigt vælger fra, så er det altså med til at øge komforten og er man ikke typen, der skal hurtigt frem med mange omdrejninger, så er automatgear altså bare lykken. Jeg elsker det, især i biler, der ikke er sat op til at være gaderæsere. Det er her det giver mening. De 110 hk er tilstrækkeligt til den lille vogn, både på motorvej og i byen.

Alt er som det skal være, men . . .

Skoda (og Seat og VW) imponerer mig altid ved første øjekast. Det gælder også med denne Fabia. Den er pæn og designet smart, men ikke noget særligt. Og når jeg åbner døren og sætter mig til rette, er det lidt det samme. Alting sidder, hvor det bør. Det virker. Når jeg trykker på en knap eller tager fat i et greb, så får jeg en fornemmelse af kvalitet. Detaljerne er i orden og der er gjort ret meget ud af instrumenter, stoffet på sæderne og den trykfølsomme skærm på 6,5 tommer fungerer som den skal.

Men, alligevel … Instrumentbordet er beklædt med kedelig hård plast, den ene kopholder mellem sæderne er så lille, at en vandflaske ikke passer i den og selv om alt virker, så er kabinen ret kedelig. Det hele holder sikkert længe og der, hvor man rører og er i kontakt med knapper mv., der er indtrykket godt.

Pladsen er ok. Foran. På bagsædet kan min egen søn på 13 lige være der, når der sidder en voksen foran, så en langtursfamilievogn, skal man ikke regne med at få i en Fabia. Der ville en teenager eller to komme til at lide på vej til Syditalien, hvis de skal sidde på bagsædet. I bagagerummet er der plads til 530 liter. Det er ganske pænt.

Sikkerheden opdateret

Flere af nyhederne i den faceliftede Fabia finder man på sikkerheden. Der er kommet Frontassist med nødbremse. Det er standard i alle udgaver. Man kan vælge en sikkerhedspakke til 8.500 kr. med adaptive fartpilot, blindvinkel-alarm, advarsel mod tværgående biler, når man bakker og et bakkamera.

LED-lygter for og bag koster 12.000 kr. med automatisk nedblænding. Måske til den dyre side, men det er lækkert udstyr, der forbedrer sikkerheden og komforten.

En uge i Skoda Fabia efterlader mig med et godt indtryk. Den er praktisk, velkørende og som stationcar er den ekstra anvendelig om end pladsen på bagsædet er trang, hvis man er voksen. Alt i alt er Fabia en fin familiebil til hverdagen frem og tilbage og en weekend på landet. I stationcar-versionen er der endda plads til en hund. Det er noget jeg er begyndt at gå op i…

Skoda Fabia Combi 2019 (2)

 

Skoda Fabia Combi Ambition

Pris: Den testede model koster fra 208.000 kroner.
Skoda Fabia fås fra 134.900 kroner.
EU-miks: 20.8 km/ltr.
Motor: 1,0 l., 3 cylindre på række.
110 hk. ved 5.000 omdr/min.
Moment: 200 Nm. ved 2.000 omdr/min.
Topfart: 199 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Egenvægt: 1.032 kg
Bagagerum: 530/1.395 liter

About Author

Kategorier