TEST: Faceliftet Mazda 6 kan stadig

Den nye Mazda 6! Nej, det ville være en journalistisk stramning. For, ny er den ikke. Helt atypisk for biler nu om dage, så har den nuværende model af Mazdas bud på en bil i firmabilklassen nu været på gaderne siden 2012. Det er en lang levetid og derfor har 6’eren fået endnu et facelift. Men selv om Mazda 6 har lidt år på bagen, så ligner den ikke noget, der er afdanket. Den holder sig godt.

Jeg henter bilen hos importøren og det første, der slår mig er, at Mazda 6, her i stationcarudgaven, er en stor vogn. Og flot. Linjerne er ikke bedagede og med store 19″-fælge er den frisk og designlinjen hos Mazda er Mazda’s egen. Den er pæn og det gælder egentlig begge versioner, sedan og stationcar.

Den testede verison er den topudstyrede ‘Optimun’. Det vender jeg tilbage til. Men allerede i den billigste version er der standardudstyr som head-up med navigation og skiltegenkendelse og egentlig alle de fede funktioner, du ellers skal betale ekstra for hos mange af konkurrenterne, så som forlygter med Full-LED Det er værd at tage med, når man er ude og kigge efter ny bil. Fartpiloten er også af den bedre slags og standard. Den er adaptiv, der er vognbaneassistent og advarsel for trafik i bilens blinde vinkler. I det hele taget er der et godt udstyrsniveau.

Mazda 6

Kun lidt Botox for og bag

Faceliftet er ikke et af de største, når man ser på bilen udefra. Mazda 6 er løftet lidt, lige nok til, at den udseendemæssigt ikke falder igennem.
Fronten er modificeret let. Lygterne er smallere og, som allerede nævnt, Full-LED. Bagpå er baglygterne redesignet og bagenden har fået et opdateret look.

Inde i kabinen er der sket en del. Der er nye og bedre sæder og plastikken på instrumentbrættet er mere lækkert end i modellen før.

Dejlig bag rattet

Det er let at finde sig til rette i bilen. Foran er pladsen rigelig, sæderne gode og instrumenterne sidder, hvor de skal. Der er ikke så mange dikkedarer. Ingen kæmpeskærme eller andre modeluner. Mazda 6 har en trykfølsom skærm, men der er stadig en del funktioner, der betjenes med ‘go’e gammeldaws’ knapper og en af dem er drejeknappen mellem sæderne, der styrer en del funktioner på føromtalte 8” skærm. Det fungerer godt. Det er ofte lettere at finde en knap i blinde under kørsel, end det er at ramme et punkt på en touchskærm. Synes jeg. Så tak for det Mazda.

Mazda 6

Der er tre udstyrsvarianter  – Vision, Premium og Optimum. Vi har testet Mazda 6 Stationcar Optimum i en 2.2 l diesel-version. Den koster godt 390.000 kr., men så får du også en stor bil, der ud over det tidligere nævnte udstyr bl.a. også har 19” tommer alu-hjul, nøglefrit låsesystem, BOSE-anlæg med et hav af højtalere og City-Brake, samt lædersæder med både varme og ventilation. Der er endda tre-trins sædevarme i bagsædet. Det synes ungerne er fedt på en vinterdag.

Det er længe siden jeg sidst kørte i Mazda 6 og jeg havde egentlig glemt, at den selv om den er stor – og det er en stor familiebil – så er den også rigtig velkørende. De 150 heste i dieselmotoren lyder ikke af meget, men der er 380 nm at køre godt med og 6’erne flytter sig rigtigt godt. På landevej og motorvej er kørslen meget behagelig og med et opgivet forbrug på 22.2 km/l kan du, hvis du kører pænt, komme rigtig langt på en tankfuld.

Mazda 6 er et godt bud på en firmabil, hvis du gerne vil have alt det fede udstyr, masser af plads og den kendte Mazda-kvalitet. Så må du leve med, at det grundlæggende design er godt 7 år gammelt og der sikkert snart kommer en ny version. Men det kan du godt, for du får masser for pengene.

 

Mazda 6 stationcar 2.2. Optimum

  • Pris fra 284.396 kr
    Denne model fås fra 382.198 kr.
    EU-miks:22.2 km/l
    CO2 udledning: 119 g/km
    Motor: Diesel, 2.2 R4, Ydelse: 150 hk.
    Moment: 380 nm.
    6 gear – manuel
    Topfart: 210 km/t
    0-100 km/t: 10,2 sek.
    Vægt: 1.625 kg

About Author

Kategorier