Ny Focus ser hullerne i vejen før du gør

Vejhuller er et stort problem på mange europæiske veje. De er både ubehagelige at køre over, men de kan også ødelægge din bil. En ny teknologi i den nye Ford Focus kan opdage vejhuller før du selv gør.

Ny Focus ser hullerne i vejen før du gørHuller i vejen er på tværs af Europa et stort problem. Det er kun er blevet værre i år på grund af arktiske vinde, der er strøget over det europæiske kontinent og dermed været årsag til mange revner i vejbanen.

Revner i vejbanen og vejhuller gør ikke kun køreturen ubehagelig. Hårde stød med vejhullerne kan skade din bils undervogn, affjedring, dæk eller være skyld i en helt fjerde mekanisk skade – og det kan blive en dyr reparation.

Nu kan du undgå de dyre regninger forårsaget af vejhuller. I den nye Ford Focus introduceres nemlig et innovativt system, der kan opdage vejhuller. Systemet opdager hvis et hjul ryger i et vejhul og justerer affjedringen, så hjulet ikke falder så langt ned i hullet.

Da hjulet ikke falder langt ned i vejhullet, rammes modsatte side at vejhullet ikke med samme kraft, som hvis hjulet røg helt ned. Den bagerste affjedring justeres hurtigere, idet forreste affjedring sender et advarselssignal, så snart et vejhul rammes. Alt det sker på et splitsekund – helt uden førerens indgriben.

Systemet i den helt nye Ford Focus er en del af bilens Continuously Controlled Damping-teknologi, der overvåger bilens affjedring, chassis, styringsinput og bremseinput hvert 2. millisekund, for at give den mest jævne oplevelse på ethvert underlag.

Fords affjedringssystemer udvikles på en speciel vej ved Fords testcenter i Belgien. Vejen består af nogle af verdens værste vejhuller. Fords ingeniører videreudvikler affjedringssystemerne med tests på diverse offentlige veje i Europa mens belastningerne overvåges med udstyr, der minder om det, der bruges til at overvåge jordskælv

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About Author

Skriv et svar

Kategorier