Kia og Hyundai henter mere elektrisk rækkevidde med varmepumper

I fremtiden skal varmepumper i Kia og Hyundais elektriske biler være med til at øge effektiviteten – og rækkevidden især når det er koldt.

De to mærker, Hyundai and Kia, deler moderselskab og en del udviklingsressourcer.

Idéen med varmepumper begyndte med den første generation af Kia Soul EV 2014. Nu – seks år senere – har de fleste af mærkernes biler (ikke alle) installeret varmepumper.

Varmepumperne I Hyundai og Kia’s el-biler virker nogenlunde på same made som dem man ser i boliger.

En væske bliver ‘forvandlet’ til gas og den proces skaber varme. Processen er mere effektiv end de traditionelle varmeapparater og det er netop energieffektiviteten, der er nøglen. For når varmepumperne er mere effektive, så sparer man energi. Og sparer man energi i en el-bil, så kan man øge rækkevidden.

Det nye system, som Kia/Hyundai introducerer samler varmen fra en række komponenter i bilen. Varmen kommer bl.a. fra motor og batteri-kølingen.

Ifølge greencarreport.com er der lavet en sammenlignende test af den norske pendant til FDM. Testen viser, at der er noget om snakken fra Kia og Hyundai. I testen klarer Hyundai Kona Electric god tog har den længste rækkevidde I det kolde norske klima.

Den når faktisk op på 91% af rækkevidden I WLPT-målingen.

NY Audi Q7 plugin hybrid klar til Danmark

About Author

Kategorier