Ford kaster amerikaner ind i kampen om SUV-kunderne

Den er bygget til de brede veje og det amerikanske marked. Men europæernes (og danskernes) sult efter store stærke SUV’er er umættelig. Det har fået Ford til at hente Explorer til Danmark.

Den er stor som bare f***** og den nye Explorer Plug-in Hybrid byder på en turbolader 3,0-liters V6-benzinmotor med en elmotor, startergenerator og 13,6 kWh litiumionbatteri.

Tilsammen yder drivlinjen hele 457 hk og 825 Nm drejningsmoment og det kan nok rykke den frem over marken.

Hybridsystemet gør, at Ford Explorer kan køre op til 42 km på ren strøm og op til 32,3 km/l (WLPT). Batteriet oplades med strømstik og via regenerativ bremsning.

Ford Explorer Plug-in Hybrid kan via sin elektriske motor køre op til 42 km på ren strøm (WLTP). Førere kan via SUV’ens fire forskellige EV Mode-køreindstillinger selv vælge, hvornår og hvordan batteriets strømkraft skal udnyttes. De fire indstillinger er EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge.

Når batteriet er lavt på strøm, aktiverer hybridsystemet automatisk EV Auto-indstillingen, som understøtter benzinmotoren og giver optimeret brændstofforbrug via bilens indsamlede bremseenergi.

Med en Ford Connected Wallbox (ekstraudstyr) eller på en af de offentlige ladestandere kan en fuld opladning klares på under 4 timer og 20 minutter.

10 gear frem og et tilbage

Den bredskuldrede SUV har Fords 10-trins automatgear, intelligent firehjulstræk og ’Terrain Management System’ med syv forskellige køreprogrammer.

Også er der størrelsen. Den er stor og Explorer har plads til syv voksne passagerer og kan have op til 2.500 kg på trækkrogen.

Bilens avancerede firhjulstræk optimerer bilens trækkraft hvert 10. millisekund via sensorer, som analyserer bl.a. fart, hjulskridning og trækbelastning. Dertil kommer en helt ny reduktionsgearkasse med elektromekanisk momentkobling, der kan tilpasse fordelingen af drejningsmoment mellem for- og baghjulene på under 100 millisekunder for bedre fodfæste på vejen og op ad bakker.

Sikkerheden i orden

Derudover har den også en omfattende vifte af førerassistanceteknologier. Det er bl.a. adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion, skiltegenkendelse, vognbanecentrering og den nye sikkerhedsfeature Reverse Brake Assist, der for første gang er udstyr på en Ford i Europa.

Systemet anvender radar, kamera og ultrasoniske sensorer til at opfange mindre objekter (minimum 28 cm i højden og 7,5 cm i bredden) bag bilen, når der bakkes. Hvis der vurderes risiko for sammenstød, kan teknologien ved bakkehastigheder mellem 1,5 og 12 km/t selv aktivere bremserne for at undgå sammenstød. 360 graders kamera følger også med som standard.

Plads !

Explorer Plug-in Hybrid er en praktisk størrelse. Med næsten 1 meters hovedplads på alle tre sæderækker og mere end 1,5 meters skulder- og hofteplads på de to første sæderækker kan de fleste sidde godt.

Derudover er kabinen udstyret med blandt andet 5 12-volts stikdåser, dobbelte USB-indgange til første og anden sæderække, 12 kopholdere og 3-zoners klimaanlæg.

Sporty eller luksuriøs?

Ford Explorer Plug-in Hybrid indtager Europa i to udstyrsvarianter: Den sportslige og Ford Performance-inspirerede ST-Line og den luksuriøse Platinum.

Begge udstyrsvarianter har B&O-lydsystem med 14 højtalere, 10,1” lodret touchskærm, 3-zoners klimaanlæg og indbygget FordPass Connect-modem, der giver mulighed for wifi-hotspot i bilen.

 Den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid kan bestilles nu og forventes lanceret i Danmark efter sommer. Explorer Plug-in Hybrid ST-Line fås fra 1.027.325 kr. Explorer Plug-in Hybrid Platinum fås fra 1.034.380 kr.

About Author

Kategorier