Den nye Volkswagen Golf Variant – nu med mere plads

Volkswagen fortsætter med at udvide modeludvalget af Golf 8 efter introduktionen af den 5-dørs hatchback. Nu er turen nu kommet til præsentationen af stationcarversionen – Golf Variant.

I en tid hvor SUV- og crossover-modeller fylder meget, holder Golf Variant fast i, at der er masser af potentiale i det traditionelle stationcar-koncept.

Fuldvoksen og dynamisk

Den nye Golf Variant er rummelig og praktisk. Der er en længere akselafstand, end på den 5-dørs hatchback.

Resultatet er at Variant er 4.633 mm lang og har nu en akselafstand på 2.686 mm (henholdsvis 349 mm og 66 mm længere end forgængeren). Til sammenligning har den 5-dørs Golf 8 en totallængde på 4.284 mm og en akselafstand på 2.619 mm, mens bredde og højde er identisk for de to modeller.

Mere længde betyder mere plads

De ekstra centimeter i længde og akselafstand kan frem for alt mærkes i interiøret, hvor der er bedre plads, især til bagsædepassagererne, hvor den maksimale benplads øges fra 903 til 941 mm. Bagagerummet rummer op til 611 liter, når det pakkes helt op til toppen af bagsædets ryglæn. Det er 6 liter mere sammenlignet med Golf 7 Variant.

Når bagsædet er foldet ned kan bagagerumskapaciteten øges til 1.642 liter (22 liter mere end i forgængeren).

Bagagerummet er udstyret med praktiske posekroge, fastgørelsesringe og belysning. I højre side er der en 12 V og 230 V-stikdåse samt styringen til den elektrisk betjente trækkrog (ekstraudstyr).

Hvis begge hænder har travlt med at holde indkøbsposer eller bagage, kan Golf Variant udstyres med en elektrisk betjent bagklap (ekstraudstyr), der alternativt kan åbnes via den sensorstyrede bagagerumsåbner ved blot at bevæge foden under bilens bagkofanger.

48 V-mild-hybrid og TDI-diesel med dobbeltdosering

Golf Variant tilbydes med de samme TSI- og TDI-motorer som resten af programmet er udstyret med.

De nye 130 og 150 hk 1,5 eTSI-motorer med 48 V-mild-hybrid-teknologi og 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse har bedre brændstofforbrug end tidligere motorer.

De nye 2,0 TDI EVO-turbodieselmotorer kører med dobbelt AdBlue®-injektion og to SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction). Det gør, ifølge Volkswagen, motorerne til nogle af verdens reneste.

Standardudstyret i en Golf Variant omfatter blandt andet Digital Cockpit, Ready2Discover-infotainmentsystem, Lane Assist, Car2X, Adaptiv Fartpilot med køkørselsfunktion, App-Connect og nøglefri start/stop.

Golf Variant forventes introduceret i starten af 2021, og de danske priserne er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt. 

Kategorier