Vive La France elbil for alle

Fransk bilkoncern er parat med sin nye elektriske udgave af C3 , der bliver fjerde generation af den populære model, der i lange perioder har været blandt de bedst sælgende bilmodeller på det danske marked.

Fornuftig prissætning og god plads har været med til at fastholde salget. Citroën understreger, at også den nye elbil kommer på markedet med klar ambition om at tilbyde masser af komfort til en fordelagtig pris.

” ë-C3 skal gøre elektrisk mobilitet tilgængelig for alle. Uden at gå på kompromis,” hedder det i en pressemeddelse fra den danske importør.

I øjeblikket er der en klar tendens til at elbilerne rykker ned i både størrelse og pris. Det skal derfor blive spændende at se, hvor nyheden placerer sig prismæssigt.

C3 er worldwide solgt i mere end 5,6 mio. eksemplarer siden lanceringen af første generation i 2002. I Danmark er der solgt i 67.300 eksemplarer.

Alle versioner af ë-C3 får som standard “Citroën Advanced Comfort® system” med progressiv hydraulisk affjedring. Alle sæder er udstyret med rigelig polstring.

Batterier optager en del plads i el-biler, men i nyhedens tilfælde er dimensionerne vokset så meget, at den 157 cm høje elbil bliver mere rummelig end forgængeren, der ragede 149 cm i vejret.

Der er 30 mm ekstra loftshøjde for passagerne fortil. Albuepladsen på bagsæderne er øget med 19 mm, mens pladsen til knæ er mere end 20 mm større end gennemsnittet i samme klasse. Bagagerummet kan rumme 310 liter – 10 liter mere end forgængeren.  Med en frihøjde på 163 mm mod forgængerens 135 lettes ind- og udstigning.

Bilen bliver den første i Stellantis gruppen udstyret med en 44 kWh LFP (Lithium Ferro Phosphate) batteripakke, hvilket lover godt fpr prisen, da denne batteritype er billigere at fremstille end de traditionelle lithium-ion batterier.

Batteritypen har flere fordele. Det er mindre giftigt for miljøet, den har konstant effekt i hele afladningsområdet og den er ret simpelt at genbruge.Til gengæld kan den ikke oplades/aflades lige så mange gange som batterier af lithium-Ion-typen, der også har større energitæthed.

Nyheden har en rækkevidde på op til 320 km (WLTP) og kan DC hurtiglade med 100 kW fra 20 – 80 % på 26 min. Standard AC-opladning tager 2,5 timer med 11 kW eller lidt over 4 timer med 7 kW tilgængelig. Motoren yder 113 hk. Topfarten er ca. 135 km/t. Den fås i fem farver: Hvid, blå, rød, grå og sort.

ë-C3 bliver produceret i Slovakiet på Stellantis fabrikken Trnava og forventes introduceret på danske marked i andet kvartal 2024.

About Author

Kategorier