TEST: Volvo XC40 – lækkert design og ditto detaljer

Volvo har ramt hovedet på sømmet med sin nye designstil. Den nye Volvo XC40 giver dig noget kønt at se på og masser af praktiske detaljer og hverdagsluksus. Det var også med til at give Volvo XC40 titlen som ’Car of the Year 2018’.

Volvo XC40 er en flot vogn

XC40 er en SUV i den kompakte klasse og med en pris, der starter ved godt 400.000 kr. er den til at komme i nærheden af. Men – og der er et men. Skal du have alt det lækre udstyr, så koster det. Testbilen koster over 800.000 kr.

Bag rattet i den testede Volvo XC40 Momentum (til ca. 535.000 kr. uden ekstraudstyr) finder man sig godt til rette. Instrumentpanelet er domineret af den for Volvo karakteristiske store skærm og lige foran føreren befinder der sig instrumenterne, der er digitale i denne udgave. Skærmen i midten giver et hav af muligheder, men funktionaliteten er i top og Volvo har placeret kontakter og funktioner, der hvor du regner med at finde dem. Nemt og intuitivt, dog med en lille anke over, at klimaanlægget skal betjenes fra touchskærmen, hvilket ikke er helt så let under kørsel, som hvis man blot skal skrue på en knap.

Sæderne er komfortable og kan indstilles så alle kan finde en god siddeposition. Jeg sidder fremragende og har rigeligt med plads til mine 175 cm både i højden og til benene. Rattet justeres både op/ned og ind/ud og er med til at det er let at finde sig til rette.

På bagsædet er pladsen anstændig, også for voksne, og  overalt i bilen er der praktiske aflæggepladser til mobilen, nøgler og hvad man ellers har i lommerne. Kabinen er flot designet og umiskendeligt sin egen, materialerne er, så vidt man kan bedømme det i en spritny bil, af god kvalitet og i det hele taget oser Volvo XC40 af godt håndværk.

Bagagerummet er ikke overvældende stort, men der er 460 liter at gøre godt med – og sæderne kan selvfølgelig lægges ned, hvis der er behov for mere.

Blød og med bundtræk

Bilen har nøglefri tænding og med et tryk på ’start-knappen’ springer den i gang. To klik med den elektroniske gearvælger og så er ’D’ aktiveret og så kører du afsted. Testbilen er udstyret med 190 hk dieselmotor med 8-trins automatgear og træk på ale fire hjul. Topfarten er på 210 km/t og det er rigeligt til de fleste. Dieselmotoren giver til gengæld et godt solidt bundtræk, der hiver XC40 op til 100 km/t på bare 7,9 sekunder. Det er fedt.

Køreegenskaberne er ganske gode. For mig er det altid lidt irriterende, at prisen for at sidde højt er mindre dynamik og ringere svingegenskaber og det lider XC40 under som alle andre SUV’er. Men, når det er sagt, så kører Volvo’s lille SUV rigtig godt og er yderst behagelig som pendler- og familiebil. Den høje bil giver glimrende overblik over trfikken om end udsynet skråt bagud lader noget tilbage at ønske. Der er en meget bred c-stolpe. XC40 ligger solidt på vejen og især på motorvej er den et dejligt bekendtskab.  

 

Træk på alle fire er dejligt, også selv om man overhovedet ikke mærker det i hverdagen. Det er en ekstra sikkerhedsfaktor under dårlige forhold og for dem, der skal hive en trailer eller op til ødegården. Der er det dejligt at vide, at XC40 har evner til at køre i terræn. Skal man rigtig ud i mudderet, skal der en anden dækmontering til. Det lykkedes faktisk mig at køre fast (suk!) på en eng, hvor vandet stod højere end godt var og mudderet satte sig i sommerdækkene på Volvo’en. Her hjalp hverken 4×4 eller de højere magter. Svigerfar trak mig fri med sin 20 år gamle 4×4 Toyota Hiace.

’Traktor’, sagde man i gamle dage om Volvo’s herregårdsvogne. Det image har svensk/kineseren lagt bag sig, men det er stadig en vigtig del af Volvo’s brand at bilen er anvendelig og praktisk. Det er XC40. der må tage hele 2.100 kg på krogen i den testede version.

Letgenkendelig og flot

Volvo XC40 er en flot vogn

Volvo har fået en skarp designprofil og bagfra gør de store baglygter XC40 let at genkende. Forfra er forlygterne ligeså markante og den store Volvo-grill klæder XC40.

Der er mulighed for at købe tofarvet lakering – i Momentum dog kun hvid. De større udstyrspakker byder på flere muligheder. Skal man have sig en XC40, så skal man vælge den med automatgear og tilkøbe sikkerhedspakken til 32.000 kr., med adaptiv fartpilot, der virker ned til 0 km/t, samt Pilot Assist.

Om man er til benzin- eller dieselmotor er en smagssag, men i den testede version gjorde dieselmotoren et rigtig godt indtryk.

 

Volvo XC40 D4 AWD aut. Momentum

  • Pris: Testbil inkl. udstyr: 817.413 kr.
    Volvo XC40 fra 411.000 kr.
    Beskatningsgrundlag på XC40 fra 349.901 kr.
    Privatleasing (36 mdr./15.000 km pr. år/udbet. Kr. 35.000) – fra kr. 3.895
  • EU-miks: 19,6 km/ltr.
  • Motor: Diesel R4, Ydelse: 190 hk.
    Moment: 400 nm/1.750-2.500 omdrejninger.
  • Topfart: 210 km/t
    0-100 km/t: 7,9 sek.
  • Bagagerum: 460 ltr.

 

 

 

 

About Author

Kategorier