TEST: Suzuki Jimny: Gammeldags, for lille og lidt dyr. Men den er skøn!

Jeg har testet hurtige Porscher, dyre Mercedes-Benz’ og et væld af lækre og dyre Premium biler. Og det er helt sikkert, at nogle trækker flere nysgerrige blikke end andre. Nogle får endda folk og fæ til at kommentere og komme over for at sparke dæk, når jeg parkerer hjemme eller foran butikker i byen.

Men ingen har trukket så stor opmærksomhed og fordret så meget snak som denne uges tester. Børnene peger og smiler. Mænd og kvinder drejer hovedet, for at se, hvad det nu er for en bil, der passerer. Den nye Suzuki Jimny er en unik bil, der med sit firkantede karrosseri, sit markante udseende, sin ringe størrelse og sit alligevel maskuline udtryk vækker interesse og nysgerrighed fra både børn og voksne, kvinder og mænd.

Jimny er gammeldags. Så er det sagt. Den ser gammeldags ud og ligner noget et barn ville tegne, hvis man bad om et billede af en firehjulstrækker. Og det er også det den er. En ægte 4×4.

Døren er bred og stor og det er let at sætte sig ind, så længe man kun skal ind på forsædet. Adgangen til de bagerste sæder er bøvlet. Sæderyggen vipper frem, men sædehynden følger ikke med og rygindstillingen skal genfindes hver gang børn eller hund eller indkøbsposer er sat ind i bilen.

”Hvorfor sætter du poserne på bagsædet,” spørger du så. Det er man nødt til, for den lille Jimny har egentlig ikke noget bagagerum – der er plads til 85 liter. Jimny er med sine 3,5 meter så kort, at der bag de to bagsæder kun er plads til småting. Jeg tror faktisk ikke engang man kan lukke den store sidehængslede bagklap, hvis der står en skotøjsæske.

Der kan lige ligge en Jimny-brochure i bagagerummet 🙂

Den første Jimny kom for 50 år siden. Den havde 369 ccm og 25 hestekræfter, hvilket ikke ligefrem gjorde den til en bjergged. Alligevel blev den en succes og den seneste udgave var i produktion i godt 20 år.

Den nye Jimny er noget mere kraftfuld med sine 102 heste. Det er fint i det daglige og der er ingen problemer med kræfterne, for Jimny vejer heller ikke noget særligt, kun 1.165 kg.

Og nu kommer vi til kernen af Jimny. Den skal ikke fungere som praktisk familiebil. Det er udelukket med den besværlige adgang til bagsæder og den begrænsede plads på grund af længden. Jimny er en offroader. Det ligner den og det er den. Ikke noget falsk indpakning her.

Suzuki Jimny 2019

Mellem sæderne er en ekstra gearvælger. Her kan du slå 4-hjulstrækket til og vælge enten høj udveksling, hvis du kører i terræn, der tillader lidt fart på bilen eller lav udveksling, hvis du virkelig skal igennem mudderet eller op af skråninger og skrænter. Der er også en ’hill descent’-funktion, der hjælper med at holde en fornuftig (lav) hastighed, når det går ned af bakker.

Instrumenteringen er designet, så det ser lidt groft og råt ud. Der er ikke så meget digitalt. Der er en touchskærm – den er kendt fra resten af Suzuki’s modelprogram og både basismodellen (Active) og den testede topmodel (Adventure) er der nødbremse, vognbaneassistent og indbygget skiltegenkendelse som standard.

At Jimny er et moderne ’fortidslevn’ vidner en fem-trins gearkasse med en gearstang så lang som et kosteskaft om. Det er bare ikke spor irriterende. Det er fedt. Det er let at finde gearene – også når man skrumpler ud over en mark og det samme gælder styretøjet, der hverken er stramt eller meget direkte. Det er derimod lidt blødt og tilgivende. Det betyder, at der ikke skal korrigeres hver gang man hopper lidt over et hul eller bliver skubbet rundt, når man kører i terrænet.

På almindelige danske asfaltveje er køreoplevelsen ikke noget at råbe ’Hurra’ for. Jimny er blød om hjørnerne, men der er heller ingen, der har sagt, at man skal køre hurtigt. Det gider du heller ikke i Jimny, selvom den er kvik nok ud af lyskrydset. Den mildest talt firkantede og høje konstruktion gør den noget følsom overfor vind.
I det hele taget inviterer Jimny til adstadighed. Armen ud ad vinduet og så nyde køreturen. Langsomt. Det er også køreglæde.

Lyder det om jeg ikke synes Suzuki Jimny er fed? Hvis det gør, så er det en fejl. For i min uge med den klejne Jimny havde jeg det simpelthen forrygende. Den er sjov, selv om den er upraktisk.

Jimny er simpelthen en (lille) arbejdshest og selv om den måske passer bedst til to voksne eller en mand og hans hund, så er den fed. Den klarer sig glimrende som offroader og er opbygget med en fast chassisramme, hvor karrosseriet er ’boltet’ på. Affjedringen er to stive aksler, der er ophængt med skruefjedre. Igen – ret gammeldags. Ligesom Land Rover gjorde det engang eller en gammel Geländewagen. Simpel mekanik, men det er noget, der virker og det gør det let, at reparere Jimny’erne i fremtiden, når skovarbejde og terrænkørsel har slidt den.

Suzuki Jimny 2019

Der er to modeller at vælge i mellem. Udstyrsvarianterne hedder Active og Adventure. Adventure tilbyder lidt mere komfort og nogle stilige detaljer. Sikkerhedspakken er standard i begge varianter sammen med aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-ruder, centrallås, sædevarme, Bluetooth, splitbagsæde, sorte skærmkanter samt automatisk op- og nedblænding af forlygterne.

Adventure-modellen har desuden LED til nær- og fjernlys, alufælge, klimaanlæg, læderrat, varme i sidespejlene, forlygtevaskere, sorttonede bagruder, multimediesystem med DAB+ radio, navigation og Apple CarPlay/Android Auto. 

Priserne er hhv. 230.000 kroner for billigste udgave og 255.000 kroner for topudgaven. Det er mange penge for en bil, der er for lille og ganske upraktisk.
Det bedste køb er klart Adventure. Men kan du ’kun’ få råd til ’Active’, så tag en alligevel. Du får smil på læben.

Suzuki Jimny Adventure All Grip 1,5

Pris:  Suzuki Jimny får fra 229.990 kr.
Den testede udgave var Adventure til 255.000 kr.  
Motor: R4, 1.462 cm3, 16V  
Ydelse: 102 hk ved 6.000 o/min130 Nm ved 4.000 o/min  
Topfart: 145 km/t
0-100 km/t: ikke oplyst  
Brændstofforbrug: 12,7 km/l  
Årlig ejerafgift: 4.240 kr.
Mål: (L/B/H) 365/165/172 cm  

About Author

Kategorier