TEST: Sjov Suzuki Swift Sport får det svært

Suzuki Swift har en stor fanbase i Danmark. Siden 2005, hvor den kom med sit kantede korte karrosseri og gocart-agtige  køreegenskaber, har bilen været populær, især hos unge.

Med Suzuki Swift Sport’s fødsel i 200p fik den lille japaner et velfortjent stempel som værende garant for masser af spas og grund til at give gas i de lave gear. Sådan er det også i den seneste Swift Sport. Med 140 hk på forhjulene og en køreklar vægt på bare 1045 kg., så er det bare om at komme afsted.

Og afsted, det kommer man i Swift Sport. Giv den lidt omdrejninger og sæt hurtigt i gang. Swift Sport kvitterer med et lille skrig fra forhjulene og sender dig fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder. Kræfterne kommer fra Suzukis nye 1,4 liters turbomotor, der har fire cylindre. Det er en mere, end resten af modellerne i Swift-rækken. Det giver ikke bare flere kræfter, men også en federe lyd.

Motoren giver kun fire heste flere end forgængeren, men momentet er bedre i den nye, der i modsætning til forgængeren altså er forsynet med en turbo, der skal vride kræfterne ud af de fire cylindre. Det maksimale moment er klar fra 1.500 o/m til 2.500 o/m. Og her topper det med 230 NM. Motorstyringen er programmeret til at øge indsprøjtningstrykket til det maksimale niveau i en større del af motorens omdrejningsfelt. Det betyder, at Swift Sport kan fortsætte indtil, der står 210 km/t på speedometret. Et fik vi ikke testet.

Men alt det er tal. ”Hvordan kører den?”, spørger du. Den kører rigtig fedt. Swift Sport er klar til at tage imod speeder og rappe gearskift og de 140 heste er mere end rigeligt, når du tager en tur ud på små snoede landeveje for at give lidt gas. Det er her den sporty bil kommer til sin ret. Lav vægt, gode svingegenskaber og letkørt med sit forhjulstræk og et udmærket styretøj, samt en undervogn, der er sat op til narrestreger, uden at være for hård. Det er i svingene, med turene op og ned gennem gearene i den fine 6-trins gearkasse. Det er med gas og høje omdrejninger, at Swift Sport giver de største smil på læben.

Der er andet at smile af

Det er ikke kun sjov på snørklede veje, der giver smil på læben i Suzuki Swift Sport. Hos forhandleren i Hillerød, hvor jeg hentede bilen glædede sælgeren sig især over en ting, nemlig at Sport nu kan fås med fem døre. Den udgåede model gav kun mulighed for tre døre og det skræmte en del kunder væk fra netop den model. Og det skal da også indrømmes at adgangen til bagsædet virkelig bliver meget lettere af, at man ikke skal kravle ind ad fordøren.

Pladsen på bagsæderne er til at leve med. Der er plads til to voksne på korte ture og børn kan sagtens sidde komfortabelt hele vejen til Jylland og tilbage igen. Eller, hvor man nu skal køre hen.

Har udseendet med sig

Foran finder de fleste plads, og førerpladsen er velindrettet. De to vigtigste instrumenter, speedometer og omdrejningstæller, sidder lige foran mig og Suzuki’s velkendte infotaintment-system, der ikke er helt up to date i forhold til de bedste, men som understøtter Apple CarPlay, hvilket ’redder’ dagen.

Bagagepladsen er begrænset. Men det er ikke mærkeligt, for Swift er en lille bil og i forhold til konkurrenterne er der ikke forskel.

Udefra er der gjort meget for at minimere slaget af lir i T-Hansen. Rundt om bilen er en del ’kulfiber’. Eller rettere – der er en del plastik, der skal ligne kulfiber. Om man kan lide den slags, er en smagssag. På vores sorte testbil så det faktisk godt ud, selv om alle nok kan regne ud, at der ikke er monteret ægte karbon rundt om på en Suzuki til 200.000 kr.

Bagfra tager Swift Sport sig godt ud, med sin markante bagkofanger, hvor designerne ha givet plads til to store udstødningsrør i hver side. Det ser godt ud. Det signalerer sport. Og det bringer smilet frem.

Suzuki Swift Sport er en sjov lille bil. Der er kræfter og køreegenskaber til, at give smil på læben og vinde ræset frem til næste lyskryds. Og med fem døre, er der også mulighed for både at få plads til et barnesæde og en bedstemor. Prisen ligger tæt i klassen. De største konkurrenter er Ford Fiesta ST-line og Seat Ibiza FR. De har begge to 140-150 hk, og koster stort set det samme – lidt mere, hvis udstyret skal matche Swifts. Derfor får Suzuki Swift det svært. For, hvor Swift Sport tidligere var et billigt veludstyret alternativ til konkurrenterne, så står de ret lige nu – og det vil nok få en del til at se bort fra Swift og overveje en tysker – eller en spanier.

Men Swift Sport har en del trofaste fans. De vil sikkert holde fast og nye, der synes den lidt gejlede stil er fed, vil komme til. Jeg kan godt forstå dem. Swift Sport er charmerende og sjov.

Suzuki Swift Sport

  • Pris: 224.900 kr
  • EU-miks:17,9 km/l
  • CO2 udledning: 125 g/km
  • Motor: 1,4 R4, Ydelse: 140 hk.
    Moment: 230 nm.
    6 manuelle gear
  • Topfart:210 km/t
    0-100 km/t: 8,1 sek.
  • Bagagerum:265 l.
  • Vægt: 975 kg

About Author

Kategorier