TEST: Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander er mærkets største model på markedet. En stor ægte SUV med masser af plads og et rigtigt 4-hjulstræk, der sagtens kan gøre sig i terræn. Frihøjden er stor – mere end 21 centimeter og for dem, der kører fast med en hestetrailer på en smattet vej er det præcis som det skal være.Mitsubishi Outlander (3)

Mitsubishi Outlander (1)

Mitsubishi har levet en hengemt tilværelse i årevis på det danske marked indtil mærket for få år siden slog til i det hårde marked for de billigste biler med SpaceStar. Senere kom ASX til og toppen af kransekagen er Outlander, der i den testede version havde en 2,2 liters diesel motor med en 6-trins automatgearkasse.
Kabinen er som sagt rummelig og veludstyret og i den testede version var der blandt andet adaptiv fartpilot, hvilket – synes jeg – er det fedeste udstyr, når man kører meget og langt og i tæt trafik.
En anden fed udstyrsdetalje man får med, når man vælger det højeste udstyrsniveau er et mildest talt voldsomt anlæg fra Rockford Fosgate med 9 højtalere og hele 710 watts effekt fra forstærkeren. Lir. Og mens bassen buldrer fra d to store enheder i bagagerummet kan an sætte sig til rette. Det er let at finde en god kørestilling og generelt efterlader materialerne i kabinen et godt indtryk. I den veludstyrede tpmodel er der bøde adaptiv fartpilot, et glimrende bakkamera, der er særdeles nyttigt på så stor en bil og udemærket navigationsanlæg.

Stor bil, store bevægelser

Den store Outlander er … stor. Den æder ikke svingene, men kører man den som en flyder og tager det roligt rundt om hjørnerne, så er Outlander bare behagelig.
Automatgearkassen og 2.2 dieselmotoren er fine nok sammen. Der mangler lidt træk og når man træder speederen ned i måtten, så går der en rum tid før der sker noget. Men det er til at leve med, at Outlander ikke har temperament.

Hård konkurrence

Mitsubishi Putlander starter for den billigste model ved 345.000 kroner. Men den testede model, den med diesel og 6-trins automatgear , læder på sæderne og alt hvad du kan ønske dig koster 555.000 kroner.
Det er mange penge for en bil, men i Outlander får du meget bil for de penge. 7 sæder, automatgear, masser af plads og en solid trækker til trailer eller campingvogn for den må tage 2 ton på krogen.
Mitsubishi Outlander (6)
Men for 555.000 kroner kan man få meget bil. Du kan eksempelvis få en ny passat med 190 hk for omkring 500.000 eller den helt nye Kia Sportage med gearkasse med dobbeltkobling og et noget smartere design end Outlander kan byde på.
Alt i alt er Mitsubishi Outlander en lidt gammeldags bil.  Stor, lidt dorsk, men godmodig og med plads og udstyr nok til at gøre de fleste tilfredse. Det er slet ikke så tosset.
Størrelsen er bilens glansnummer.  Syv sæder med reel plads til syv voksne, hvis de ikke er bange for at sidde tæt og masser af hovedhøjde gør faktisk bilen til en drøm for storfamilien. Dropper man at anvende de bagerste sæder får man rigelig plads til fem og deres bagage.
Det gør Outlanderen til en superfleksibel bil og en seriøs konkurrent i klassen.


MItsubishi Outlander 2,2 DI-D Instyle aut 4wd

Biligste model: 
2.0 Intense 2WD  345.855 kroner
Testbilens pris - inklusiv udstyr:
2.2 DI-D Instyle Aut. 7 sæder 4WD 555.645 kroner
Årlig ejerafgift: 6,100 kroner
Garanti: rust 12 år/mekanik 5 år/100.000 km
Sikkerhed: 5 Euro NCAP
Motor: 4 cylidret common rail turbodiesel.
6 trins automatgearkasse og permanent træk på alle fire hjul
Effekt: 150 hk, 360 nm v. 1.500-2.750 omdr/min.
0-100 km/t: 11,6 sek
Topfart: 190 km/t
Forbrug: (EU-norm): 17,2 km/l /154 g/km
Bagagerum: 1596 liter med sæderne nede,
to sæderækker 477 liter,
tre sæderækker 128 liter.

About Author

Skriv et svar

Kategorier