TEST: Fiat 500X – Voksenbaby uden nuttethedsfaktor

Den var så nuttet engang. Fiat 500. altså den allerførste version fra 1957, der blev hele italiens Folkevogn og som rullede ud af Fiat-fabrikkerne i et omfang på over 3,7 millioner biler. I 1975 var det slut.

Men 500-navnet fik comeback, da retro-bilerne fik deres øjeblik i det første årti af dette årtusinde.

I 2007 kom Fiat med en nyfortolket 300, der skulle tage verden med storm. Det gjorde den. Nuttetheden var taget lidt af, men den havde de samme træk og var en lille bil. Den blev populær.

Nu er der gået 12 år siden 500 blev introduceret og selv om modellen har haft stor succes, så har Fiat det ikke.
Der er stort set ikke andet i modelporteføljen end re-makes af Fiat 500 og sådan en er 500X også. Men nuttetheden er væk og 500 er gået fra cute mini til forvokset baby.

Der er som sådan ikke noget i vejen med Fiat 500X. Dne er rummelig og kører som en familiebil i Berlingo-klassen gør. Den er blød i undervognen og med automatgear også letkørt.
Det skal dog nævnes at det ikke er den hurtigst reagerende gearkasse i verden og der skal trækkes til på speederen, hvis der skal ske noget. Og så sker der alligevel ikke så meget.

Designet er stukket af. Udefra ligner den det den er. En forvokset version af det efterhånden aldrende ophav fra 2007. Det er ikke pænt, hvis du spørger mig, men nogen vil sikkert se den som ’frisk’ eller ’sjov’. Jeg synes helt ærligt, at den er grim.

FIAT SENDER 500X UD I SNEEN

Bag rattet sidder man fint, udsynet er godt og pladsen god både foran og bagi bagagerummet er også dejlig stort, og uden at have testet det, så ser det ud som om, at der godt kan være en barnevogn. Vigtigt.

Instrumenteringen er i plast og skal ligne det fra den oprindelige ’57’er-udgave. Heldigvis er der info-taintment. Det fungerer, men e ikke helt intuitivt at betjene og skærmen stod af og måtte genstartes to gange i testdagene. Det er måske en enlig svale, men det skal nævnes her. Den adaptive fartpilot i testbilen fungerede fint. Den var ar typen, der slår fra ved hastigheder under 30 km/t. Så må man selv køre bilen.

Fiat 500X efterlader et trist indtryk. Fiat trænger til fornyelse og 500-serien har haft sin tid. Personligt håber jeg, at Fiat kan hive en ny model-kanin op af hatten og puste liv i den italienske bilgigant. Fiat 500X er ikke den model. Der er bedre alternativer til 280.000 kr., end Fiat 500X på markedet. Og det er Fiat’s problem.

DATA: Fiat 500X CityCross 1.3 Firefly 150 DCT
Pris fra 279.000 kr

Motor: 4 cylindret benzin
Ydelse: 150 HK
Gearkasse: CVT automatgearkasse
Km/l: 14.5
Tophastighed: 196 km/t
Totalvægt: 1280 kg
Anh. m/u bremser: – kg/600 kg

Kategorier