Kia Ceed 2018

TEST: Den nye Kia Ceed tager et tigerspring

Den nye Kia Ceed er blandt finalisterne til at blive Årets Bil 2019, når prisen uddeles i begyndelsen af det nye år. Og det er der gode grunde til. Det har den nye koreanske Golf-klassekonkurrent både vist på vej og på bane.

Kia har oppet sig og det er nødvendigt i den hårde konkurrence, der er i klassen, hvor den nye Ford Focus er tætteste konkurrent, men hvor gamle kendinge som Golf og kusinen Hyundai i30, som Ceed deler platform med, også gerne vil have en bid af kagen.

Der er gjort meget for at forbedre og stramme seneste Ceed op. Udefra er designet forandret og Ceed er en rigtig pæn bil. Næsten for pæn. Den stikker ikke meget ud og designet er tæt på anonymt. Men så støder det heller ikke nogen og måske er det tanken bag den bil, der skal være Kia’s trumf i Golf-klassen. Ceed har dog sin markante front med stort kølergitter og LED-lys og derfra tager den sig godt ud.

Kia Ceed 2018

Lige til bag rattet

Det anonyme går igen ind i kabinen. Her er alting nydeligt og pænt og velfungerende, plastikkvaliteten er blevet meget mere tiltalende end tidligere og der er kommet en stor stor touchskærm i midten af instrumentbrættet. Den fungerer rigtig godt og er endda på dansk. Der er også mulighed for, at man kan koble sin mobiltelefon til via bluetooth, og har man en iPhone, så er det standardmonterede Apple CarPlay også en mulighed, hvis man bedre kan lide det. Selvfølgelig har Ceed også varme i rattet, det har alle biler fra Kia og det er simpelthen skønt på en råkold efterårsdag.

I det hele taget er førerpladsen velindrettet. Alle kontakter sidder som de skal, alt er pænt og når man har vænnet sig til de mange knapper på rattet er det nemt at betjene fartpilot, lyd og telefon fra rattet uden at fjerne øjnene fra vejen. Omkring førerpladsen er der masser af aflægningsplads og stik til opladning af mobiltelefon. Sæderne er til den komfortable side, hvilket er dejligt på lange ture og i hverdagen.

Lydniveauet i Kia Ceed er efterlevelsesværdigt for konkurrenterne. Kabinen er bemærkelsesværdig tyst og med radioen tændt hændte det faktisk at jeg måtte kaste et blik på omdrejningstælleren for at se om motoren var startet.

På bagsædet er pladsen fin. Der er plads til voksne også, hvis det handler om lidt længere ture og bagagerummet er pænt og størrelsesmæssigt på gennemsnit med konkurrenterne, 395 liter. Bunden kan indstilles i to niveauer. Den ene gør, at bunden er helt plan, hvis man lægger sæderne ned. Det er praktisk, hvis man henter lange flade pakker i IKEA. En ting jeg savner, ikke kun i Kia Ceed, men i alle biler, er gode posekroge i bagagerummet. Det må være muligt at lave. Opfordringen er givet videre.

Letkørt og præcis

Bidt Af Biler har testet alle tre motorvarianter og med både manuel og automatisk gearkasse. Oplevelsen af køreegenskaber er gode. Styretøjet er let, men meget præcist og det gør det til en fornøjelse at køre Ceed. Både i almindelig hverdagstrafik og hvis man hører til dem, der gerne vil hurtigt gennem et par sving på en øde landevej. På bane, hvor vi også har tæsket (testet) Ceed, er sæderne støtteevne ikke imponerende. Men. Det er på bane, med fuld fart, hårde nedbremsninger og der kommer de færreste vel  deres Ceed.

To benzin og en diesel

Kia’s motorprogram byder på to benzinmotorer, en 1.0 og en 1.4 med hhv. tre og fire cylindre. Dertil kommer dieseludgaven, der er 1.6 med 4 cylindre. Vi har kørt i alle tre og også prøvet med både manuel og automatgear og alle klarer sig godt.
Der er rigelige kræfter i dieselmotoren og den lille benziner er egentlig tilstrækkelig for de fleste, selv om jeg personligt ville fortrække den firecylindrede med manuelt gear.

Ceed og sikkerheden

Også på sikkerheden er der blevet opgraderet i Ceed-programmet. Det ligger i tiden og bilfabrikanterne kæmper om købernes gunst med sikkerhedsudstyr.  Den aktive fartpilot og den vejbaneassistenten, der holder dig (og bilen) mellem de hvide striber på vejen er standard i Ceed. Vejbaneassistentem er en rar feature på motorvej og langtur. Heldigvis kan det slås fra, når man kører på landeveje eller i byen, hvor det ind i mellem er lidt irriterende at det ’rykker’ i rettet, når man rammer en vejstribe.

Konklusionen er, at Kia har skruet en rigtig god og velfungerende bil sammen, da de byggede Ceed. De klassiske dyder er bevaret. Især den lange garanti på 7 år taler til tryghedsnarkomanerne, men designet er mere ’Kia’, sikkerhedsudstyret er mere end i orden og kvalitetsindtrykket meget positivt og køreegenskaberne er virkelig gode. Det er helt fortjent at Kia Ceed med sit tigerspring er nomineret til Årets Bil 2019.

Kia Ceed 1,4 T-GDI DCT Intro Edition

  • Pris fra 209.999 kr
    Denne model fås fra 277.993 kr.
    EU-miks:17,9 km/l
    CO2 udledning: 127 g/km
    Motor: Benzin, 1,4 R4, Ydelse: 140 hk.
    Moment: 242 nm.
    7 gear – DCT – automatgearkasse
    Topfart: 205 km/t
    0-100 km/t: 9,2 sek.
    Vægt: 1.345 kg

Kia Ceed 1,0 T-GDI Comfort

  • Pris fra 209.999 kr
    Denne model fås fra 229.999
    EU-miks:18,5 km/l
    CO2 udledning: 122 g/km
    Motor: Benzin, 1,0 R3, Ydelse: 120 hk.
    Moment: 172 nm.
    6 gear – manuel
    Topfart: 190 km/t
    0-100 km/t: 11,3 sek.
    Vægt: 1.297 kg

Kia Ceed 1,6 CRDI Comfort

  • Pris fra 209.999 kr
    Denne model koster fra 234.999 kr
    EU-miks:18,5 km/l
    CO2 udledning: 99 g/km
    Motor: Diesel, 1,6 R4, Ydelse: 115 hk.
    Moment: 280 nm.
    6 gear – manuel
    Topfart: 190 km/t
    0-100 km/t: 11 sek.
    Vægt: 1.313 kg

Kia Ceed 2018