Tesla i Supercharger

Med Tesla mod strømmen

Tesla er det nærmeste en el-bil kommer på at være en rigtig bil. Men er det nok?

Tesla 85S er en fed bil. Med en pris, der placerer midt i direktør-Audi har den frister mangt en pendler fra kommunerne nord for København. Og den er også perfekt til netop det. Tesla glider frem med adstadig fart gennem morgentrafikken og hjem igen. Det gør den overbevisende og komfortabelt.

Test-Tesla’en var pakket med ekstraudstyr. Her var adaptiv fartpilot, ekstra bagudvendte sæder i bagagerummet, opgraderet interiør med læder overalt, nøglefri adgang og start og den store lydpakke. Så alt var godt. Og med alt det udstyr lander prisen et godt stykke over basis-Tesla’en. Testbilen havde ekstraudstyr for mere end 100.000 kroner. Men så var den også pakket med det.

Tesla i Supercharger

Jeg havde bilen i en uge. Og i den uge havde jeg en ekstraordinær opgave, der skulle udsætte Tesla S85 for en del prøvelser. For jeg skulle ikke bare pendle fra lidt nord for København til kontoret Jeg skulle op til det midterste Sverige og på det stræk er der langt mellem stikkontakterne, men jeg vovede mig ud det og kørte op gennem Sverige i el-bilen.

Stærk og svag

Tesla 85S er en solid og stærk bil. Der er voldsomt træk fra elmotorerne på baghjulene. Og fordi der ingen gearskift er, så trækker Tesla’en vildt op til 100 km/t. Og videre. For den fortsøtter bare med at trække indtil man bliver nervøs og letter foden. Faktisk var momentet så voldsomt, at jeg flere gange, når jeg gav gas, følte, at bilen ikke var helt stabil i de voldsomme accelerationer. Så hvis ikke vejen var helt lige, så lod jeg være.

Hvor mange Superchargers tror du Tesla har sat op i Europa?

Man føler sig godt tilpas inde i en Tesla. Instrumenteringen er delvis lånt hos Mercedes Benz og det borger for kvalitet, og en af Tela’s særlig features den kæmpestore touchskærm i midten imponerer også. Til at begynde med. For en touchskærm er svær at betjene intuitivt. Den kræver, at man ser, hvor man sætter fingeren og det synes jeg er irriterende når man under kørsel vil skrue ned for varmen og man ikke kan gøre det uden at fjerne opmærksomheden fra vejen og trafikken.

Tesla Supercharger

Til gengæld kan den store skærm vise et hav af informationer om strømforbrug og bilen er udstyret med glimrende bluetooth, GPS og lydsystem.

Sæderne er (tror jeg) også lånt i Stuttgart og både indstilling og kørekomfort er præcis som jeg gerne vil have det. Komfortable og med mulighed for at ændre på lændestøtte under kørsel på langfart, så var jeg glad når jeg sad i førersædet.

Spænding om strøm

En ting er overvældende når man som jeg er ny elbils-bilist. Det er overvældende så meget tid man bruger på at holde øje med angivelsen af rækkevidden i bilen. Det bliver pludselig det mest vigtige i verden og fra Supercharger til Supercharger gennem Sveriges vintervejr var det med hvor meget strøm , der var tilbage og hvor langt der var til næste ladested det mest presente i min hjerne.
Men jeg løb ikke tør. Til gengæld kørte jeg flere hundrede kilometers omveje for at finde hen til de ladestationer, der kunne give mig masser af strøm på kort tid. Det virker nemlig Det tog omkring 30 minutter at lade batteriet op fra ¼ til 1/1 og så kunne man sætte sig, drage lettelsens suk og konstatere, at nu var der 400 km rækkevidde. Men det var der sjældent. Den svenske kulde tærede på Tesla-kræfterne og ifølge en garvet Tesla-chauffør jeg mødte undervejs gennem Sverige skulle vi ikke satse på mere en 2/3 af det optimistiske skøn.

Sikkerheden i top

Tesla er sluppet flot fra chrashtesten hos Euro NCAP. Her fik den amerikanske el-bil topkarakter – fem stjerner. Og med ekstraudstyr som adaptiv fartpilot, der automatisk holder afstand til de forankørende er Tesla præcis så sikker som en bil i luksussegmentet skal være.

Tesla model S 85

85 kWh batteri
502 km rækkevidde (NEDC)
385 hk ydeevne
440 nm
0-100 km/t på 5.6 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
8 år, ubegrænset km garanti for batteri og motor
Testbil pris: 713.200 kroner.
Priser fra 630.000 kroner.

About Author

1 thought on “Med Tesla mod strømmen

Skriv et svar

Kategorier