Legenden genopstår- Suzuki Jimny vender tilbage

Efter 20 års pause lancerer Suzuki nu en ny generation af den lille fuldblodsfirehjulstrækker, Jimny.

Den markante bil kan opleves hos landets Suzuki-forhandlere i premiereweekenden den 27. og 28. april.

I næsten 50 år har den krydset bjerge, floder og mudderhuller. Den har vundet udbredelse blandt professionelle og fritidsfolk over hele kloden, og et utal af turister har gennem tiden lært den at kende som en populær udlejningsbil. Nu er Jimny klar i en helt ny generation, der bringer den specielle terrænbil helt up to date på alle områder.

Suzuki Jimny er mini, men trods den klejne størrelse er den en rendyrket offroader.

Det er også sådan bilelskere har kendt den lige siden 1970, hvor den første generation af Jimny’er så dagens lys.

Den nye Jimny er en kompromisløs terrænbil, der er bygget på de samme principper, som skabte forgængernes ry. Det understreger Jimny’s kække design med rå og kantede linjer, der er genkendelige fra både første og anden generation.

Med til det rå udtryk hører også kraftige hjulskærme, kofangere og sideskørter, der beskytter karrosseriet.

Skarpe kanter giver bedre plads

En af mange praktiske detaljer er de nærmest lodrette karrosserisider, der optimerer pladsen indenfor. Kabine og bagagerum præges af robuste, funktionelle detaljer og rengøringsvenlige overflader, der retter sig mod professionelt brug. I bagagerummet kan alt surres forsvarligt fast, og er der behov for at fragte lange genstande, kan passagerforsædet lægges fladt ned. Det samme kan førersædet, hvis der er brug for en lur, mens uvejret raser udenfor.

Endnu skrappere i terræn
Den holdbare chassisramme er i den nye Jimny forstærket både for, bag og på midten, og hjulparrene er som i forgængeren forbundet af stive aksler, hvilket er ideelt til offroadkørsel. Frihøjden er øget med 10 mm, og de korte udhæng over akslerne sikrer, at bilen kan møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skader.
Suzukis 4WD-system AllGrip Pro med reduktionsgear er standardudstyr og udviklet til dem, der har brug for ekstra kontrol og fremkommelighed. Systemet indeholder også LSD Traction Control, Hill Descent Control og Hill Hold Control.

Mere komfort på landevejen
Selv om Jimny er god til det hårde slid i terrænet, kan den godt begå sig på asfalten. Man skal bare være klar over, at køreegenskaberne er anderledes end almindelige SUV’ers og personbilers – simpelthen fordi bilen er anderledes bygget op. Jimny har fået kraftige krængningsstabilisator og både styretøj og bremserer personbilsagtige.

I motorrummet er den nye 1,5-liters benzinmotor, der er udviklet specielt til Jimny. Den er let og kompakt. Effekten er 102 hk.

Omfattende sikkerhedspakke
Jimny er som standard udstyret med en omfattende sikkerhedspakke. Nødbremsesystemet er med både kamera og laser mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på såvel biler som motorcykler og fodgængere. Desuden indeholder det vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse.

Sikkerhedspakken omfatter også automatisk op- og nedblænding af forlygterne, 6 airbags og selestrammere på alle 4 siddepladser. Airbag’en i passagersiden kan afbrydes, og der er ISOFIX-beslag på bagsædet til barnestolen. 

Flere varianter
Udstyrsvarianterne hedder Active og Adventure, hvor Adventure tilbyder lidt mere komfort og nogle stilige detaljer. Sikkerhedspakken er standard i begge varianter sammen med aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-ruder, centrallås, sædevarme, Bluetooth, splitbagsæde, sorte skærmkanter samt automatisk op- og nedblænding af forlygterne.

Adventure-modellen har desuden: LED til nær- og fjernlys, alufælge, klimaanlæg, læderrat, varme i sidespejlene, forlygtevaskere, sorte ruder bag, multimediesystem med DAB+ radio, navigation og Apple CarPlay/Android Auto. 

Billigste fuldblods offroader
Med priser på 229.990 kr, for Active-modellen og 254.990 kr. for Adventure-udgaven indtager Jimny en unik position på markedet og den gør sig godt til f.eks. jægere, skovarbejdere, naturfotografer og landmænd, men er også interessant for offroad-ekvilibrister, naturelskere og dem, der bare falder for dens rå charme.

About Author

Kategorier