Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /customers/1/c/b/bidtafbiler.dk/httpd.www/wp-content/themes/elegant-magazine-pro/inc/hooks/blocks/block-post-header.php on line 16

Klassens dynamiske duks

BMW’s 3-serie har i skiftende udgave været den bil, der satte standarden i sin klasse. Det gør den stadig. Selv om der er tæt og hård konkurrence fra Mercedes C-klasse og Audi A4 og outsideren Jaguar XE.
P90180534_highResMen bilen fra Bayern holder skansen som klassens duks. Ikke mindst fordi 3-serien fik et facelift først på året, hvor udseendet blev frisket lidt op og undervogn og motorer fik en større omkalibrering.
Jeg kunne godt have indledt med BMW’ens udseende eller interiør, men det er ikke det, det handler om når man taler BMW. Der er den første tanke, som rammer: Hvordan kører den?
For at kome lige til sagen. Den kører godt. 320d har 190 hk og 400 Nm ved 1.750-2.500 o/min. Det gør, at der er masser af  saft og kraft til stede. Og de er der når man skal bruge dem, takket være den lækre 8 trins automatgearkasse. Den har i øvrigt tre indstillinger. En spare-, en komfort- og en sportsindstilling. Og sakl der virkelig spark i mellemaccelerationerne, så skal den stå i sport. Men så ligger omdrejningerne også hele tiden højere, hvilket selv følgelig giver lidt mere lyd fra sig.

P90180550_highRes

Men det er det værd, hvis du kører ‘over landet’ hjem fra arbejde. Så er der god morskab i heftige accelerationer ud af skarpe sving. Det er her BMW altid har haft sin force i forhold til konkurrentere, hvor ingen har kunnet slå den baghjulstrukne tysker på køredynamikken. Og det bliver også svært for dem denne gang. BMW har ramt perfekt balance mellem de sportslige køreegenskaber som bilmærket fra Bayern har gjort til sit særkende og komforten som konkurrenten fra Stuttgart, Mercedes Benz, har som adelsmærke.
Dyr og dejlig
I den testede version var en del ekstraudstyr monteret. I standardtrim koster BMW’en 538.000 kroner. Det er meget for de fleste. Men for det får man en lækker bil, der kan det den skal. Plads til fire, fint bagagerum og anstændigt standardudstyr, der blandt andet omfatter bluetooth, iDrive med stor skærm og genindvinding af bremseenergien. Men skal du have adaptiv fartpilot (og det skal du), så må du smide 34.000 kroner mere. Og så kommer automatgearet til endnu 34.000 kroner. Og alle de andre småting.

P90180543_highRes

 
Det betyder, at testbilen ender på 652.000 kroner. Og det er altså meget – selv for en fed BMW. For har du alligevel skrevet så stor en check er der mange biler og vælge i mellem. Men tager du BMW’en så fortryder du ikke.
 
 
 
 
BMW 320D Touring
Pris: kr. 538.131 kroner.
Testbil inkl. udstyr: kr. 652.081 kroner.
Motor 4-cylindret dieselmotor med TwinPower Turbo
Slagvolumen 1.995 cm3
Effekt/omdrejningstal 190 hk ved 4.000 o/min *
Maks. drejningsmoment 400 Nm ved 1.750-2.500 o/min
Acceleration 0-100 km/t 7,4 sek
Tophastighed 226 km/t
Brændstofforbrug, blandet 24,4 km/l CO2-emission 109 g/km
Udstødningsnorm EU6
Egenvægt EU 1.605 kg
Energiklasse A+
 
 

About Author

Skriv et svar

Kategorier