Ny Kia Ceed til landet i september 2018

First Drive: Masser af forbedringer i ny Kia Ceed

Den helt nye Kia Ceed lander i Danmark i september. Men pressen har set den og Bidt Af Biler har kørt i den ved pressepræsentationen i Hørsholm forleden.

Det første indtryk af den nye Ceed er godt. Bedre plads, lækrere materialer i kabinen og på instrumentpanelet og mere plads på bagsædet. Den nye Ceed har samme længe som forgængeren men den er vokset omtrent to cm i bredden.

Udvendigt er den nye Ceed som standard udstyret med nydesignet ”ice cube” LED-dagskørelys, der er kendst fra Kia’s GT- og GT Line-modeller, hvor lygterne var integreret i den forreste kofanger. Nu er ”ice cube”-dagskørelyset integreret i forlygteenhederne på alle modeller i Ceed-modelrækken. Vil du have fuld knald på lamperne kan Full LED-forlygter fås som ekstraudstyr.

Indenfor i kabinen

Som det fleste bilmærker er der i Kia Ceed også touch-skærm. Infotainmentsystemet fås enten med 7,0” skærm eller 8,0” navigationssystem med touchscreen med KIA Connected Services, der har software fra TomTom®. Systemet kan synkroniseremed Apple CarPlay og Android Auto. Som standard får man Bluetooth-integrering af smartphones, automatisk lys og nøglefri betjening.

Sæderne er gode og kabinen er rummelig. Bilen er vokset i bredde, ca 2 cm, og det hjælper, selv om det lyder af lidt. Men der er også blevet lavere til loftet, for Ceed er vokset nedad i højden. Jeg finder dog let plads, både foran og bagved, hvor knæpladsen er godkendt. Også til ture, der er længere, end ned til bageren. Bagagepladsen er fin og det skal nævne, at der er en SW (staioncar) på vej til senere introduktion.

Sikkerhed tæller

Kia lover, at automatisk nødbremse bliver standard i Danmark. Det samme bliver DAB-radio og den kendte 7 års Kia-garanti.

Mere styr på styringen

Den tidligere Kia Ceed blev ikke berømmet for køredynamikkn. Men på Kias designcenter i Tyskland er der strammet op og fokuseret på det område. Og styringen er faktisk ganke god. Bilen er lidt strammere end forgængeren, styringen mere direkte og motoren mere omdrejningsvillig og med på sjov. I hvert tilfælde turbobenzinerne. Det kniber mere med det sjove i den lille benzinmotor og dieseludgaven.

Mest benzin – en enkelt diesel

Motorprogrammet byder på fire motorer. De tre er benzinere. Her er de to med turbo,  1.0 T-GDI og 1.4 T-GDI, med hhv. 120 hk/172 Nm og 140 hk/242 Nm, samt indstigningsmodellen uden turbo 1,4 MPI med 100 hk/134 Nm.
De to 1.0 liters ladede og 1,4 uden turbo fås kun med 6-trins manuel gearkasse. Den store 1,4 med turbomotor leveres også med en 7-trins dobbeltkoblings automatgear.

Prisen ???

Priserne er ikke fastlagt, men mon ikke den kommer til at ligge omkring konkurrenternes? Det skal den, for segmentet, hvor Kia Ceed skal slås om markedsandele med VW Golf, Opel Astra, en stritny Ford Focus og mange andre kræver skarpe priser.

 

About Author

Skriv et svar

Kategorier