Fartgrænser på autobahn? Debatten raser i Tyskland

Tyskland. Herligt sted. Der er schnitzler, store biler og fri hastighed på motorvejen.

Men det med den fri hastighed kan snart være slut. Ulykkerne er alvorlige, trængslen er stor og ikke mindst et øget hensyn til miljøet har fået de tuyske politikere, myndigheder og miljøforkæmpere til at presse på, for at lave en generel øverste fartgrænse på 130 km/t., som vi også kender det fra danske motorveje. Det skriver lokalbilen.dk.

Det ønske giver stærke dønninger. Fornylig endte en diskussion i den tyske Bundestag i Berlin med en afstemning afstemning, hvor 498 af medlemmerne stemte imod en fartgrænse på 130 km/t., mens 126 stemte for.

Den frie hastighed klarede skærene. Men debatten er nok ikke slut, kun trukket ind i nødsporet, for emnet splitter partierne i bundestag.

Ifølge Frankfurter Allgemeine mener Die Grüne ikke, at det er nødvendigt at give hastigheden fri, når man kan spare co2-udledning på at lade være og CDU er ikke meget for at sætte en fartgrænse, fordi det giver begrænsninger i den enkeltes frihed.

Den tyske pendant til FDM hedder ADAC. Hos ADAC er de ikke sene til at kæmpe for, at den frie hastighed bevares. Blandt andet med rgumentet om, at der i lande med mere restriktive hastighedsgrænser ikke er færre biler med store motorer.

Hvordan det hele ender er svært at sige. Som bilelsker glæder man sig måske over de mere end 70 procent af det tyske motorvejsnet, hvor der i dag er fri hastighed. Selv om trafikken ofte er tung og det reelt ikke spiller en rolle, så giver det en følelse af, selv at kunne vælge. Måske er det den følelse, der får forkæmperne for den fri hastighed til at stille sig på barrikaderne.

Nu kan du privatlease Dacia

Honda e klar til produktion

About Author

Kategorier