10 år med 10 cylindre – Audi R8 V10 Decennium

Audi fejrer med Audi R8 V10 Decennium succeshistorien med V10-motoren. En 620 hk stærk V10-motor, bronzefarvede detaljer indvendigt og udvendigt.

Men du skal skynde dig, for der bliver kun lavet 22 eksemplarer. Tilnavnet Decennium stammer fra latin og betyder ”årti”. Det står for 10 år med fascination på vejen og succes i motorsporten.

Specialmodellen fås som Coupé og er lakeret i den eksklusive farve daytonagrå mateffekt. De fræsede 20”-fælge og indsugningselementet til 5.2 FSI-motoren er holdt i mat bronze. Frontspoileren, sidepanellisterne og diffusoren er lakeret i sort højglans og suppleres af sorte Audi ringe og logoer på bilen. Bilens sideblades og sidespejlshuse er fremstillet af kulfiber i højglans. Som alternativ kan man vælge mellem lakfarverne daytonagrå perleeffekt samt suzukagrå, floretsølv, mythossort, ascariblå og kemoragrå metallak.

Interiøret i Audi R8 V10 Decennium er ligeledes holdt helt i sort, og dekorindlæg i kulfiber højglans sætter et særligt præg. De diamantformede syninger på sportssæderne er udført i sort, mens kontrastsyningerne er holdt i skinnende kobberfarve. Gearvælgeren og rattet – med Alcantara-krans og sort kl. 12-markering – har kobberfarvede syninger, og det samme gælder midterarmlænet, armlænet i dørene og den øverste del af dørbeklædningen.

Et ”Decennium”-logo pryder midterkonsollen, dørene, indlæggene i de skinnende kulfiberpanellister samt logoprojektoren. Logoet i midterkonsollen adskiller sig rent optisk fra det skinnende kulfiber omkring det og er delvis matteret ved hjælp af en proces, som Audi har patent på. I denne proces bliver materialets overflade behandlet nogle få tusindedele millimeter dybt ved hjælp af et særligt pulver. Dørlyset projicerer ”Decennium”-logoet på jorden suppleret af modellens fortløbende nummer. Som i alle R8-varianter er Audi virtual cockpit og MMI Navigation plus en del af standardudstyret.

Static Photo Color: Daytona Gray, matt effect

Den frit sugende 5.2 FSI-motor i sit stærkeste ydelsestrin udgør det centrale element i R8 V10 Decennium. Med 620 hk og et maksimalt drejningsmoment på 580 Nm sender den specialmodellen fra 0 til 100 km/t på 3,1 sek. og videre op til tophastigheden på 331 km/t. Audi R8 V10 Decennium kan bestilles fra foråret 2019 og leveres med et eksklusivt car-cover med bronzefarvet ”Decennium”-brodering.

Samtidig med specialmodellen påbegynder Audi salget af den nye Audi R8. Supersportsvognen har et endnu skarpere udvendigt design, mens undervogn og ydelse er forbedret yderligere, og de to sugemotorer, som fås til den serieproducerede model, yder nu 570 hk og 620 hk.

Et årti med succes: V10-motoren i Audi R8

V10-sugemotoren blev i starten af 2009 lanceret i to versioner af Audi R8 med en slagvolumen på 5,2 liter, direkte indsprøjtning og en maksimal ydelse på 525 hk. I specialmodellen R8 GT fra 2010 ydede den 10-cylindrede motor 560 hk, mens den ydede 550 hk i R8 V10 plus fra 2012.

Til anden generation af R8, som blev lanceret i 2015, videreudviklede Audi 5.2 FSI-motoren på omfattende vis. En ekstra manifoldindsprøjtning forbedrede emissionsforholdene, mens et COD-system (cylinder on demand) frakoblede fem cylindre ved dellastdrift for at øge effektiviteten. Fascinationspotentialet voksede også, idet 5.2 FSI-motoren fik en endnu mere direkte respons og kom endnu hurtigere op i omdrejninger. Ved lanceringen kunne man vælge mellem varianter med 540 hk og 610 hk. Med den aktuelle opgradering stiger ydelsen igen til 570 hk og 620 hk.

De markante karakterkendetegn ved V10-motoren – omdrejningstal op til 8.700 omdrejninger og tørsumpsmøringen, der giver mulighed for en lav placering – stammer fra motorsporten. Cylinderrækkerne i V10-motoren står over for hinanden i 90-graders vinkler. Krumtapakslen er konstrueret som common-pin-aksel og skifter tændingsafstandene mellem 54 og 90 grader. Tændingsrækkefølgen på 1 – 6 – 5 – 10 – 2 – 7 – 3 – 8 – 4 – 9 giver en helt særlig puls og en umiskendelig lyd. Ved det maksimale omdrejningstal på 8.700 omdr./min. tilbagelægger stemplerne gennemsnitligt 26,9 m pr. sekund – et tal, der ligger over det nuværende niveau i Formel 1. Ved dette omdrejningstal opnår stemplet en acceleration ved vendepunkterne, som svarer til en belastning på ca. 2 ton.