Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke – igen

For syvende år i træk indtager Toyota pladsen som verdens mest værdifulde bilmærke. Sådan lyder konklusionen i Interbrands årlige internationale undersøgelse, Best Global Brands 2018, der anslår, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på hele 350 mia. kr. Det placerer Toyota helt i top i bilverdenen og på en samlet syvendeplads blandt alle varemærker på kloden.

Toyota indtager for syvende år i træk tronen som det mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse, Best Global Brands 2018, af de mest værdifulde brands i verden foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau Interbrand.

Toyota indtager førstepladsen som det absolut mest værdifulde bilmærke i verden med en varemærkeværdi på hele 350 mia. kr. Det er en stigning på seks procent sammenlignet med resultatet i fjor. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge undersøgelsen 32 mia. kr. efter Toyota.

Toyotas førsteplads blandt bilmærker sikrer den japanske mobilitets koncern en samlet syvendeplads blandt alle verdens virksomheder. Her placerer techgiganten Apple sig igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en markedsværdi på 1.405 mia. kr.

Andre brands som fx Google, Amazon, Microsoft og Coca Cola ligger også blandt de højest vurderede på listen, mens Lego er det højest placerede danske varemærke som nummer 74 med en varemærkeværdi på 43 mia. kr.

Mere end en motor

Interbrand peger i undersøgelsen på flere årsager til Toyotas placering som verdens mest værdifulde bilmærke. Toyota er efter en lang række tiltag gået fra at være en bilproducent med biler til også at være et mobilitets-varemærke.

Toyota har sat nye standarder for, hvilket bæredygtigt ansvar internationale virksomheder tager ved bl.a. miljøudfordringen, Toyota Environmental Challenge 2050, lyder det i undersøgelsen.

Det japanske bilmærke har over en lang periode været førende inden for miljøtiltag, men med Environmental Challenge 2050, der blev lanceret i 2015, søger Toyota bl.a. at sænke udledningerne af CO2 fra nye biler på verdensplan med 90 procent frem til 2050. Derudover sigter Toyota mod nul CO2-udslip fra virksomhedens fabrikker ved at optimere produktionsteknologier og skifte til alternative energikilder. Dette er blot to ud af i alt seks ambitiøse særskilte udfordringer, som Toyota arbejder med i Enviromental Challenge 2050.

Se hele undersøgelsen fra Interbrand på https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2018/ranking/

 

Best Global Brands 2018 (blandt bilmærker)

Varemærke Værdi (mia. kr.)
1. Toyota 350
2. Mercedes Benz 318
3. BMW 269
4. Honda 155
5. Ford 92
6. Hyundai 89
7. Nissan 80
8. Volkswagen 80
9. Audi 80
10. Porsche 70

 

Best Global Brands 2018 (blandt alle virksomheder)

Varemærke Værdi (mia. kr.)
1. Apple 1.405
2. Google 1.019
3. Amazon 660
4. Microsoft 607
5. Coca Cola 435
6. Samsung 392
7. Toyota 350
8. Mercedes 318
9. Facebook 296
10. McDonalds 284

Kilde: Interbrand

About Author

Kategorier